Annonce
Navne

Amalie og Benjamin er tilbage på Ringkjøbing Gymnasium i en ny rolle

Amalie Frederik Christensen og Benjamin Stokholm er tilbage på Ringkjøbing Gymnasium for at opleve skolen fra lærerperspektiv. Pressefoto
Benjamin Stokholm og Amalie Frederik Christensen er tilbage på Ringkjøbing Gymnasium i forbindelse med kurset ”I praktik som gymnasielærer”.
Annonce

Ringkøbing: Benjamin Stokholm og Amalie Frederik Christensen har de sidste uger været tilbage på Ringkjøbing Gymnasium, hvor de blev studenter i 2013, men denne gang for at opleve skolen fra lærerperspektiv. De læser begge dansk i kombination med henholdsvis historie og billedkunst på Aarhus Universitet, og de er netop i gang med kurset ”Praktik som gymnasielærer”. I den forbindelse har de begge søgt om at vende tilbage til deres gamle gymnasium.

Det skriver Ringkjøbing Gymnasium i en pressemeddelelse.

Praktikforløbet er et komprimeret 14-dages forløb, hvor de studerende kobles med lærere i deres fag, og så ser de dels noget undervisning, og dels underviser de også selv, sådan at de får prøvet det af, som de arbejder med på Universitetet.

Det komprimerede forløb var en af grunde til, at Benjamin Stokholm netop søgte tilbage til Ringkjøbing Gymnasium, fordi det var vigtigt for ham at komme til et sted, hvor han hurtig kunne tilpasse sig hverdagen og rutinerne, ligesom det også er nemmere at gå i dialog med lærere, som han allerede kendte.

Annonce

Hyggeligt og sjovt

Både Benjamin og Amalie følte det i første omgang som lidt specielt at træde ind på lærerværelset, men samtidig også meget interessant at opleve lærerne fra en anden side, for man er ifølge Amalie som elev ikke nødvendigvis klar over, hvor sjovt og hyggeligt lærerne har det med hinanden.

Begge synes, at det har været dejligt at være tilbage på et sted, som de forbinder med mange gode minder, og netop kendskabet til lærerne gjorde det ifølge Benjamin nemt at falde ind i snakken på lærerværelset og rutinerne omkring undervisningen. Samtidig er der dog, som Amalie bemærker, også kommet mange nye undervisere til siden 2013.

De er begge enige om at anbefale andre universitetsstuderende at bruge praktikken til også at få nogle konkrete erfaringer med undervisningen, for det er ifølge Benjamin en speciel, men virkelig brugbar oplevelse ovenpå fem år på Aarhus Universitet, hvor der har været fokus på teori og kompliceret stof.

Annonce

Det er vigtigt for os

- For os som skole er det helt centralt at bygge bro til de videregående uddannelser, og derfor er vi med i samarbejdet ”Subuniversity” med Aarhus Universitet, hvor nogle af vores elever får indblik i, hvordan det er gå på Aarhus Universitet og i livet som studerende. Det er mindst lige så vigtigt for os, at brobygningen også går den anden vej. Derfor tager vi hvert skoleår imod praktikanter fra Aarhus Universitet, der kommer for at prøve livet som gymnasielærer af, fortæller uddannelsesleder Henriette Gyrup.

- Det er et samarbejde, som vi er rigtig glade for. Mange gang er det nogle af vores egne studenter som for eksempel Benjamin og Amalie, der vender tilbage i 14 dage. Det er altid et glædeligt gensyn, fordi vi så kan følge med i, hvad der er sket, siden de fik studentereksamen, og fordi det også giver rigtig meget at få nye input ind på lærerværelset, siger Henriette Gyrup.

- Samtidig har vi en pligt til at vise vores nuværende elever, hvilke veje de kan gå efter en studentereksamen, og her er praktikanter jo et eksempel på det, samtidig med at det er nemmere at spejle sig i nogen, der kommer fra det samme, som de selv gør, siger Henriette Gyrup.


Det er altid et glædeligt gensyn, fordi vi så kan følge med i, hvad der er sket, siden de fik studentereksamen, og fordi det også giver rigtig meget at få nye input ind på lærerværelset.

Henriette Gyrup


- Vi har også studerende, der ikke kender Ringkøbing og Vestjylland, og det er mindst lige så vigtigt, fordi de kan give os andre input og oplever os med andre øjne, ligesom vi også kan vise dem, hvilke muligheder der er her i Vestjylland. De bliver på den måde sammen med vores egne studenter ambassadører for os, og vi oplever også, at det har betydning, når vi for eksempel har stillingsopslag, siger rektor Lars Roesen.

Annonce
Sport For abonnenter

Tommy Jepsen har været fodboldtræner i 42 år: - Jeg har da forsøgt at holde pause, men det er aldrig rigtig blevet til noget

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce