Annonce
Erhverv

Alle Legos klodser skal være grønne inden for ti år

Peter Nicholls/Reuters
Med støtte fra den pengestærke Lego-familie vil legetøjskæmpen inden 2030 lave klodser af bæredygtig plastik.

Mange selskaber forsøger at reducere brugen af plastik, og det samme gør den danske legetøjsproducent Lego.

Inden 2030 skal alle Lego-klodser produceres af noget andet end fossilt plastik og i stedet af bæredygtig plastik lavet af eksempelvis sukkerrør eller træ.

Det skriver Børsen.

- Det er ikke nogen let opgave, og vi er kun nået et stykke i dag, fortæller Niels B. Christiansen, der er administrerende direktør hos Lego, til avisen.

Han tilføjer, at den pengestærke familie bag Lego er villig til at investere flere milliarder i projektet over de næste ti år.

Allerede i 2015 afsatte Lego en milliard kroner til at forske i bæredygtige Lego-klodser. Men indtil videre er det kun op mod to procent af de klodser, der er på markedet, som er lavet af bæredygtige materialer.

Foreløbig er Lego lykkedes med at lave buske og blade til Lego-træer ud af et bæredygtigt materiale, som er lavet af sukkerrør.

Selv om det kun er få procent af Legos produkter, der er lavet af bæredygtigt materiale, tror Niels B. Christiansen på, at der kan ske meget de næste år, som kan gøre produkterne mere bæredygtige.

- Jeg tror, at vi vil se, at det kommer lige så stille, og så kommer det i nogle spring.

- Vi tester masser af forskellige materialer lige nu, og vi tester mange, der ikke virker, før vi finder noget, der virker, siger Niels B. Christiansen til Børsen.

Ud over Lego har en række andre danske selskaber planer om at blive mere bæredygtige i 2030.

Vestas har annonceret en plan om at være CO2-neutral i 2030, mens Novo Nordisk sigter efter at være klimaneutral på drift og transport i 2030.

Derudover har Arla, Danish Crown og Mærsk planer om at være CO2-neutrale i 2050.

Endnu mangler Lego at offentliggøre sit regnskab for 2019.

Det senest offentliggjorte, der altså dækkede over 2018, viste en omsætning på 36,4 milliarder kroner og et overskud efter skat på 8,1 milliard kroner.

Lego er ejet af Kirk-familien, som er en af Danmarks mest velhavende familier.

/ritzau/

Annonce
Link til Børsens artikel
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Annonce