Annonce
Udland

Alle brande i hårdt ramt australsk stat er under kontrol

Loren Elliott/Reuters

Efter en "traumatisk" brandsæson er alle brande under kontrol i australsk New South Wales, oplyser brandfolk.

Alle brande i den australske delstat New South Wales er torsdag kommet under kontrol efter en ødelæggende og dødelig brandsæson.

Annonce

Det oplyser delstatens frivillige beredskabstjeneste på Twitter.

- I forbindelse med den meget traumatiske, udmattende og bekymrende brandsæson er alle brande nu for første gang i sæsonen under kontrol.

- Det har krævet stort arbejde fra brandfolk, beredskabstjenester og lokalsamfund at nå hertil, skriver beredskabstjenesten på Twitter.

New South Wales, hvor Sydney er hovedstad, er den australske delstat, der har været hårdest ramt af brandene.

På landsplan har brandene kostet 33 personer livet.

Den seneste tid har massivt nedbør hjulpet med at bekæmpe brandene.

Sydney og omegn oplevede i sidste uge de største mængder regn over fire dage siden 1990. Omkring 400 millimeter regn faldt fra fredag til mandag morgen, hvilket er mere, end byen fik de seneste seks måneder.

Til sammenligning faldt der 905 millimeter regn i Danmark i hele 2019. Det var et rekordår.

Mindst 80.000 hjem har været uden strøm som følge af uvejret i New South Wales. En togstation i byen Narribri, som ligger omkring 520 kilometer nordvest for Sydney, blev blandt andet fuldstændig oversvømmet.

Ikke alle brande er slukket i New South Wales, understreger beredskabstjenesten i en video på Twitter. Men de er altså under kontrol.

Brandene har raset på den australske østkyst siden september sidste år.

Det vurderes, at omkring en milliard vilde dyr er omkommet i flammerne siden september.

Omkring 2500 hjem er blevet ødelagt på landsplan, og mere end 117.000 kvadratkilometer land er blevet tilintetgjort af brandene. Det svarer til knap tre gange Danmarks areal.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Corona. Fødevareforsyningen skal sikres trods lukkede grænser

Læserbrev: Følgerne af coronavirussen er mange, og en af dem risikerer snart at få konsekvenser for danske landbrug og gartnerier. Lige nu frygter landmænd i Tyskland, at årets avl af hvide asparges rådner op, fordi sæsonarbejdere fra Østeuropa ikke kan komme frem som følge af de grænsekontroller, flere EU-lande har indført. Problemet han hurtigt blive aktuelt i Danmark, når sæsonen i frilandsgartnerierne starter om en måned. I sidste uge annoncerede Tyskland et decideret indrejseforbud for sæsonarbejdere. Det betyder, at op imod 300.000 østeuropæere, der er en helt afgørende forudsætning for den tyske landbrugssektor, må blive hjemme. Også sæsonarbejdere, der bruger Tyskland som transitland til for eksempel at komme til Danmark, rammes af forbuddet. Det må vække bekymring i den danske landbrugs- og fødevaresektor. I Tyskland og Frankrig har myndighederne ligefrem opfordret til, at folk, der ikke kan varetage deres arbejde på grund af coronavirus, i stedet tilbyder deres arbejdskraft på markerne. Men behovet for hænder er stort, og nogle funktioner kræver speciel viden og erfaring. Derfor er fælleseuropæiske løsninger også afgørende. I Danmark har såvel fødevareminister Mogens Jensen som beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard sagt, at det er vigtigt, at EU-landene samarbejder, så de nødvendige fødevarer og arbejdskraft fortsat kan komme ind i Danmark, selvom der er indført grænsekontrol. Det er Europa-Kommissionen, der koordinerer arbejdet med at få Europa til at hænge sammen transportmæssigt under krisen. Kommissionen har udarbejdet retningslinjer for den fri bevægelighed for personer, der varetager kritiske funktioner. Her betragtes sæsonarbejdere i landbrugssektoren nu som personer, der varetager en kritisk funktion – fødevareforsyning – og det skal derfor sikres, at de kan nå frem, selv om de krydser en grænse undervejs. Da landene begyndte at lukke deres grænser i midt-marts, var der rapporter om, at både dyr og medicinsk udstyr holdt i kø ét til to døgn. Kommissionen krævede på den baggrund ”grønne korridorer”, som skulle sikre, at vareleverancer ikke blev blokeret. En grøn korridor et særligt vejspor ved grænsen, som det højest må tage 15 minutter at krydse – nok til for eksempel at helbredsscreene chaufføren. Det arbejde har bidraget til at nedbringe ventetiderne ved grænsen, og man håber nu at kunne skabe en lignende situation for sæsonarbejdere. Det bliver et stort arbejde at få EU bragt tilbage til den åbenhed, som var en realitet inden coronakrisen. I mellemtiden bliver samarbejdet om grønne korridorer afgørende for at sikre fødevareforsyningen.

Danmark

Se billederne fra en lukket covid-afdeling: Sådan modtages corona-patienterne

Annonce