Annonce
Udland

Afghansk militær dræber 51 talibanere under forhandlingspause

Parwiz/Reuters
Forhandlinger i Doha om fred i Afghanistan har som mål at få afsluttet USA's længste krig.

Afghanske sikkerhedsstyrker har ved omfattende angreb på Taliban med både luftbombardementer og landstyrker dræbt mindst 51 militsfolk.

Afghanistans forsvarsministerium siger søndag, at regeringsstyrkerne har gennemført 13 offensiver med landstyrker og 12 luftangreb i ni provinser.

- 51 terrorister er blevet dræbt, 13 er såret og seks er anholdt, siger forsvarsministeriet.

Lokale embedsmænd siger i den nordlige provins Balkh, at mindst tre kvinder og fire børn blev dræbt ved luftangrebene. Regeringen siger, at den vil sende et undersøgelseshold til Balkh.

Taliban siger, at bevægelsen selv stod bag to angreb på militæret i weekenden, og mindst 18 medlemmer af sikkerhedsstyrkerne er blevet dræbt.

Kampene er taget til, efter at forhandlere fra USA og Taliban har indledt to dages pause i forhandlinger i Doha, siger kilder til Reuters.

Flere kilder siger, at Taliban var gået ind på at indstille angreb mod amerikanske soldater og nedtrappe angreb. Men der har været adskillige rapporter om Talibangreb på regeringsstyrker og politistationer forskellige steder i landet i den seneste uge.

Forhandlingerne i Doha om fred i Afghanistan har som mål at få afsluttet USA's længste krig, og der er forventninger om, at USA vil trække tusindvis af soldater hjem fra Afghanistan til gengæld for en række sikkerhedsgarantier fra Taliban.

USA har haft soldater udstationeret i Afghanistan siden en invasion i 2001. Invasionen væltede Taliban-styret, der i årevis gav ly til Osama bin Laden, lederen af al-Qaeda og hjernen bag angrebene 11. september.

Militære iagttagere siger, at Taliban ikke er i stand til at indtage større byer eller vigtige strategiske områder og bevare kontrollen over dem i længere tid.

/ritzau/Reuters

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ringkøbing-Skjern

Kommunalforsker: Der kan være tale om inhabilitet i Ørskov-sag

Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Annonce