Annonce
Livsstil

Advokaten: Skal vores fars hemmelige søn arve på lige fod med os andre?

Illustration: Julie Gry Sveistrup

? Kære Monica Kromann - vi er tre søskende, som lige har mistet vores far. Nu er vi i gang med at udrede arven efter ham.

Under udredningen får vi besked fra Skifteretten om, at vores far har en søn, som hverken vi søskende eller vores mor nogensinde har kendt noget til.

Vores spørgsmål er, om det virkelig kan passe, at vores fars ”hemmelige” søn skal have del i arven, selv om de aldrig har haft noget med hinanden at gøre?

Med venlig hilsen

Tre søskende

Annonce

! Kære tre søskende - tak for jeres spørgsmål til min juridiske brevkasse, som jeg vil besvare i det følgende.

Når en person dør, og arven skal udredes til de efterladte, sker dette på baggrund af arvelovens regler, medmindre afdøde har oprettet et testamente, hvori det er bestemt, hvordan arven skal udredes.

Imidlertid kan man ikke råde over hele sin formue ved testamente. Dette skyldes, at der skal udredes tvangsarv. Tvangsarven udgør samlet en fjerdedel af afdødes formue. Da man ikke kan råde over tvangsarv i testamente, er det altså kun muligt at råde over maksimalt tre fjerdedele af sin formue ved testamente.

Tvangsarven skal udredes til afdødes tvangsarvinger. Disse er henholdsvis afdødes ægtefælle og børn. Efterlader afdøde sig både en ægtefælle samt børn, skal tvangsarven deles lige mellem disse, således at ægtefællen arver en ottendedel af tvangsarven, og børnene samlet arver en ottendedel til deling mellem sig.

Tvangsarven skal udredes til tvangsarvingerne, uanset hvilket forhold disse har haft til afdøde. Dog skal arven til jeres fars søn ikke udredes til ham, hvis han vælger at give arveafkald.

Det vil sige, at jeres fars søn har krav på at få sin del af tvangsarven, selv om han aldrig har haft kontakt til jer eller jeres far. For jer vil det betyde, at I skal dele jeres tvangsarv med jeres fars søn, således at I alle fire får en lige stor andel.

For så vidt angår resten af arven efter jeres far, er jeres fars søn også automatisk arving hertil, idet han er barn af jeres far.

Det vil sige, at hvis jeres far ikke har oprettet testamente, hvori han har bestemt, hvad der skal ske med de resterende tre fjerdedele af arven efter ham, så vil jeres fars søn også have krav på at få udlagt sin del heraf.

Den del af arven, der ikke er tvangsarv, skal deles ligeligt mellem afdødes ægtefælle og børn. Det vil sige, at jeres mor arver halvdelen af den resterende arv efter jeres far, mens I og jeres fars søn sammen arver den anden halvdel, som skal fordeles lige mellem jer.

Jeg håber, at ovenstående besvarede dit spørgsmål. Såfremt du har yderligere spørgsmål, vil jeg anbefale dig at kontakte en advokat med speciale i arveret.

Med venlig hilsen

Monica Kromann, advokat (H)

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Beklageligt men vigtigt: Danmarks Naturfredningsforening demonstrerer ikke sin magt

Læserbrev: I Dagbladet lørdag den 22. februar bliver Danmarks Naturfredningsforening beskyldt for at demonstrere sin magt af en vred Leif K. Christensen. Til det er der kun at sige, at DN ikke har magt til bestemme noget som helst. Det har myndighederne, og sådan skal det være i en liberal demokratisk retsstat som den danske. DN har derimod som frivillig NGO ret til på lige fod med andre frivillige i civilsamfundet at bidrage til, at borgere og myndigheder sørger for at passe så godt som muligt på miljøet og den natur, som er vores fælles værdier. Men DN bestemmer ikke, om disse værdier bliver beskyttet eller ødelagt. Det er den enkelte borgers, grundejers og myndighedernes ansvar. Hvorfor rette sin vrede mod DN, når problemerne skyldes lovgivning, som Folketinget finder nødvendig, og myndighedernes administration af de givne lovbestemmelser? Hvorfor ikke sætte pris på, at der en frivillig organisation, som holder øje med kommunens administration af lovgivningen og støtter borgere, som med rette gør opmærksom på mulige ulovligheder? Årsagen til vreden er, at kommunens dispensationer til sommerhusbyggeri på nogle beskyttede heder på Holmsland Klit er blevet påklaget af DN til det statslige klagenævn. Det har DN gjort, fordi der er rejst tvivl, om kommunen har handlet korrekt i forhold til lovgivningen om beskyttelse af heder og andre naturarealer, og fordi det er vigtigt at få afklaret ved en statslig myndighed, om det er tilfældet. Om kommunen har handlet korrekt eller ej, det ikke er noget, DN skal bestemme. Det gør klagenævnet ud fra vurderinger af lovbestemmelserne og intentionerne bag disse. Det er ikke et spørgsmål om juristeri, men om, at vi bor i en retsstat, hvor også kommunen skal følge lovgivningen. Hvis DN havde undladt at påklage disse prøvesager, ville det have været DN, der bestemte, at kommunen havde handlet korrekt og kunne fortsætte med at give dispensationer til byggeri på beskyttede heder. Det er ikke op til interesseorganisationer at afgøre den slags, men en statslig opgave. Problemerne er opstået, fordi staten for cirka 50 år siden fastlagde, hvor der ikke kunne bygges sommerhuse på Holmsland Klit, og hvor der ville være mulighed for at udlægge sommerhusområder gennem vedtagelse af lokalplaner. Nogle år senere vedtog Folketinget imidlertid lovbestemmelser, som blandt andet beskytter klitheder og klitter mod f.eks. økonomisk udnyttelse til landbrug, byggeri og anlæg, bl.a. fordi Danmark på europæisk plan har et særligt ansvar overfor disse naturområder. Dog er der mulighed for myndighederne til ”i særlige tilfælde at gøre undtagelser fra bestemmelserne”, for eksempel ved at give dispensation til ændringer på vilkår om, at der tages særlige naturhensyn eller andet steds omlægges landbrugsjord til natur. Disse lovbestemmelser kom også til at gælde alle områder på Holmsland Klit, som ikke var udlagt til sommerhusområde i bygningsvedtægt eller med en lokalplan. Kommunen vedtager alligevel i de efterfølgende år en række lokalplaner, som udlægger beskyttede klitheder og klitter til sommerhusbebyggelse. Kommunen mener ikke, at der skal gives dispensation fra naturbeskyttelsen til byggeri og giver derfor i årene efter et stort antal almindelige byggetilladelser til nye sommerhuse, tilbygninger med videre - også selvom der i nogle af lokalplanerne står, at ansøgninger skal behandles i forhold til naturbeskyttelsen af heder og klitter. Hvis det statslige klagenævn afgør, at det er i overensstemmelse med lovgivningen at give tilladelse til byggeri på beskyttede heder og dispensationer fra beskyttelsen af klitheder, så tager DN det til efterretning. Kommunen kan så give byggetilladelser og eventuelt dispensationer på de arealer i lokalplanerne, som ikke er bebygget, og til tilbygninger, skure og lignende under hensyntagen til naturværdierne og på særlige vilkår. Hvis klagenævnet beslutter, at det er i strid med lovgivningen at give tilladelser til byggeri på beskyttede heder, så er det et problem for kommunen, som i så fald har givet mange ulovlige byggetilladelser og givet mange grundejere forventninger om at kunne bygge i henhold til de kommunale lokalplaner. Kommunen burde i så fald have undladt at vedtage lokalplaner, som omfatter byggeri på beskyttede heder, og staten burde have meddelt kommunen, at der i almindelighed ikke kan gives dispensation fra naturbeskyttelsen af klitheder og andre naturarealer. Under alle omstændigheder er det ikke DN, der er årsag til problemerne. DN er først i 2019 blevet bekendt med situationen, fordi kommunen i mange år ikke har dispenseret fra beskyttelsen af hederne til byggeri med videre, og først nu i år fremsender konkrete dispensationer på grund af den tvivl, der er rejst om kommunens administration. DN har derfor set sig nødsaget til at påklage nogle af kommunens afgørelser til klagenævnet for at få afgjort, hvad der er korrekt administration af lovgivningen – ikke for at demonstrere magt. DN påklager meget få kommunale afgørelser om året og får medhold i langt de fleste ved klagenævnet. Det er beklageligt, at nogle få bygherrer på Holmsland Klit må vente nogle måneder på klagenævnets afgørelse, men det er vigtigt at få afklaret de væsentlige problemer en gang for alle.

Ringkøbing-Skjern For abonnenter

Ørskov: Jeg ville gerne have vidst, at min mor havde fået tilbudt jobbet

Ringkøbing

Tre gymnasier søger alle en ny rektor: - Vi er selvfølgelig i en konkurrencesituation

Annonce