Annonce
Sport

AC Milan og Inter vil skrotte San Siro for nyt stadion

Alberto Lingria/Reuters
De to Milano-klubber har officielt ansøgt de lokale myndigheder om at gå videre med planer om et nyt stadion.

Et spritnyt stadion til 60.000 tilskuere.

Det er, hvad de to fodboldklubber AC Milan og Inter drømmer om.

De to Milano-klubber har afleveret en ansøgning hos de lokale myndigheder, og klubberne håber på grønt lys for at gå videre med planerne.

Det nye stadion skal erstatte San Siro - eller Stadio Giuseppe Meazza - der er offentligt ejet, og som begge klubber har spillet på i årevis. Der kan sidde 80.000 tilskuere på San Siro.

- Dette er et omfattende projekt, som vil kræve investeringer på mere end 1,2 milliarder euro (ni milliarder kroner).

- Det er afgørende for at løfte fodbolden i Milano tilbage til den globale elite, står der ifølge nyhedsbureauer AFP i en pressemeddelelse fra begge klubber.

Klubberne skriver desuden, at projektet med det nye stadion vil betyde job til 3500 mennesker.

Det nye stadion skal bygges lige ved siden af, hvor San Siro står i dag. San Siro skal jævnes med jorden, og der skal på grunden "være et område, der er dedikeret til sport, underholdning og shopping".

Det har i flere år været diskuteret, om San Siro skal moderniseres igen, eller om der i stedet for skal bygges et helt nyt stadion. Nu har klubberne besluttet sig for at gå videre med planerne om et nyt stadion.

San Siro er i spil til at være arena for åbningsceremonien til vinter-OL i 2026, som finder sted i Milano og Cortina d'Ampezzo.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Samskabelse er vejen frem i rundkørslen

Vi kommer ikke uden om det … Det offentlige har ikke råd til at betale for alle de ønsker, borgerne har til forbedringer og forskønnelser af vore fælles omgivelser. Men så er det jo godt, når borgerne kan tage sagen i egen hånd … Tag bare rundkørslen i Astrup ved Femvejen lige uden for byen; af lokale kaldt "Danmarks grimmeste" af slagsen. Om det passer, vil være et oplagt emne til en rundbordsdiskussion. Men køn var den i alt fald ikke, overgroet som den var med ukrudt. Kommunen havde dog ikke pengene til at gøre noget ved den. Men så tog folk i Astrup sagen i egen hånd. En flok frivillige påtog sig opgaven med at omdanne den til "Danmarks smukkeste rundkørsel". Det skete ved, at folk lagde kræfterne sammen: Per Kjær, der driver maskinstationen, stillede maskine til rådighed. Landmand Vagn Lindy Petersen i Skjern havde noget jord til at ligge efter en staldudvidelse, som kunne bruges, så onsdag blev der flyttet 400 kubikmeter jord. Svæveflyvepladsen i Ejstrup bidrog med et træ, som Kristian Ahle selv gravede op. Nu mangler de frivillige bare at få plantet rododendron i fem farver, så er "Femvejens Andels Rundkørsel", som den - måske ikke helt mundret - er kommet til at hedde, klar til at springe ud det kommende forår i al sin glans. Det hører med til historien, at rododendronerne selvfølgelig udbydes på andele, og at anlægsgartner Ole Christensen står for indkøb af planterne. Kommunens rolle i hele historien har i dette tilfælde været lydhørhed over for de lokale ønsker, og hurtig tilladelse til, at de frivillige kunne gå i gang. I andre tilfælde ser man i stigende grad, at der er tale om egentlig samskabelse; altså at kommunen og lokalsamfundene i fællesskab bidrager til at løse opgaver, som kommunen ikke har råd til alene at løse - for eksempel etablering af cykelstier. Man kan selvfølgelig mene, at opgaverne bør betales fuldt ud af kommunen. Men ofte vil det være ensbetydende med, at de ikke løses - eller i bedste fald først om mange år - og så er det da bedre, at parterne i fælles forståelse skaber noget sammen. Ellers havde Astrup næppe været på vej til at få "Danmarks smukkeste rundkørsel".

Ringkøbing-Skjern For abonnenter

Sidste bold er endnu ikke slået: 20 års kamp om rigmandens ulovlige tennisbane på Klitten

Annonce