Skjern

900 skoleelever dyster: Skal løse problemer med rotter og bananer

Eleverne arbejder som opfindere og ingeniører i Naturfagsmaraton. Foto: Naturvidenskabernes Hus

25.000 skoleelever fra 5. og 6. klasse over hele landet dyster om de bedste opfindelser i Naturfagsmaraton. 5. og 6. februar kommer konkurrencen til Borris og Ringkøbing, hvor over 900 elever er tilmeldt.

Ringkøbing/Borris: Hvordan bygger man et minirenseanlæg til en liter snavset vand? Kan rotter fanges med smarte opfindelser? Og hvordan undgår vi bløde og overmodne bananer, når de skal fragtes hele vejen fra Indien til Danmark?

Omkring 25.000 elever fra 5. og 6. klasser fra hele landet skal løse sjove udfordringer med opfindsomhed og sammenhold til årets udgave af Naturfagsmaraton, der nu er i fuld gang.

5. og 6. februar samles omkring 950 elever fra kommunens skoler til konkurrencedagene i Naturfagsmaraton.

De har forinden forberedt sig på udfordringerne hjemme på skolen i op til to måneder.

Nanna Seidelin, direktør i Naturvidenskabernes Hus, der står bag Naturfagsmaraton, glæder sig på elevernes vegne.

- Konkurrencedagene er en festlig og udfordrende kulmination på et undervisningsforløb, hvor eleverne har det sjovt med naturfag og teknologi samtidig med, at de arbejder som ingeniører og opfindere. I år kobler vi det sjove og udfordrende med det virkelighedsnære i samarbejde med Danfoss, som har hjulpet os med at udvikle en af opgaverne, udtaler hun i en pressemeddelelse.

Disse skoler deltager

I år er over 25.000 elever fra 5. og 6. klasser i hele landet tilmeldt Naturfagsmaraton.

5. februar deltager følgende skoler i Borris Sports- og Kulturcenter: Kirkeskolen, Borris Skole, Spjald Skole, Ådum Børneunivers, Tarm Skole, Vorgod-Barde Skole, Amagerskolen, Nr. Vium-Troldhede Skole, Faster Skole, Stauning Skole.

6. februar i Vesterhavshallen: Hvide Sande Skole, Alkjærskolen, Spjald Skole, Hee Skole, Højmark Skole.

Naturfagsmaraton er støttet af Novo Nordisk Fonden, Nordea-fonden, Undervisningsministeriet og Grundfos.

Den rådnende banan

Den ene af de i alt otte opgaver til Naturfagsmaraton er udviklet sammen med Danfoss, og den udspringer af en helt reel udfordring, som Danfoss arbejder med til daglig. Nemlig nedkøling af madvarer, der begrænser madspild og understøtter en bæredygtig udvikling.

Som en del af opgaven skal eleverne konstruere en transportkasse til bananer, hvori temperaturen kun må stige så lidt som muligt - selvom den står under en glødende varmelampe. En udfordring som bananproducenter i Indien, som Danfoss samarbejder med, står med til daglig.

- I Danfoss-opgaven får eleverne et indblik i de reelle problemer, som man kæmper med i andre lande, og eleverne får en forståelse for sammenhængen mellem teknologi og bæredygtighed. De ser også, hvordan vi i Danmark, med vores dygtighed inden for teknologi, kan understøtte bæredygtighed, siger Nanna Seidelin.

0/0
Skjern

Aktivitetsdag rystede efterskole og handicappede sammen: Vi er alle forskellige og gode, som vi er

Skjern

Så kom fårene på lyng

Skjern

Konfirmationer i Skjern Kirke søndag den 28. april

112

Politiet kørte til én forbrydelse - sigtede ung mand for en anden

Skjern

Specialefterskole har bygget ud: Bedre undervisning og mere sang

Skjern

Laksene venter på slusen og bedre vejr