x
Annonce
Erhverv

580 drive-in burgere på to timer: Kok Susgaard havde succes med anti-coronatiltag 

Travlhed i køkkenet - men der skulle også laves 580 burgere. Foto Poul Osmundsen.
Kok Preben Susgaard ville have været glad, hvis han solgte 200 burgere ud af huset og lykkelig, hvis folk bestilte 300. Han solgte 580, og beviste fredag eftermiddag og aften, at han ikke bare kan lave mad men også afvikle trafikken.

RINGKØBING: Folk i Ringkøbing og omegn ved udmærket, at kok Preben Susgaard kan lave god mad til mange mennesker; rigtig mange mennesker!

At han også har talent for at afvikle trafik; rigtig megen trafik, beviste han fredag eftermiddag og aften, da han solgte burgere ud af huset.

Lige som så mange andre virksomheder inden for mad- og restaurationsbranchen er kok Susgaards virksomhed blevet ramt af corona-epidemien; pludselig slut med fester, generalforsamling og andre sammenkomster, hvor folk hygger sig sammen i flok, og spiser god mad.

Preben Susgaard har dog ikke ladet sig slå ud. Hele den forløbne uge har han solgt mad ud af huset fra domicilet på Kongshøjvej 32.

Ugen igennem har menuen budt på vildtragout af dansk krondyr, mørbradgryde og stegt flæsk med persillesovs, og hver gang har der været masser af kunder.

Men fredagens tilbud - drive-in burger med wagyu F2-bøffer fra Slagter Sørensen, syltede rødløg, krydder-mayo, Prebens BBQ sauce, husets bacon, ristede jordskokker i en briochebolle fra Hvide Sande Bageri, altsammen med en ordentlig sending hjemmelavede pommes frites til - slog alle rekorder.

Annonce
Kok Preben Susgaard fik sig en kort snak med mange af kunderne - her en drive-in cyklist. Foto Poul Osmundsen.

580 burgere

- Da vi på Facebook annoncerede med burgerne, tænkte jeg, at kunne vi lave 200, var det fint, og 300 ville være imponerede. Da vi stoppede for bestillinger, var vi oppe på 580 burgere, fortalte Preben Susgaard Dagbladet, lige før udleveringen startede fredag eftermiddag klokken 17.00.

- At lave så mange burgere er ikke noget problem. Men til gengæld forudså vi, at vi ville stå over for en trafikal udfordring, fortsatte han.

Heldigvis kan man køre rundt om huset, så ved hjælp af trafikkegler og afspærringsbånd fik Susgaard og hans folk - blandt andet hjælpsom familie - lavet en vældig fin drive-in-vej fra Kongshøjvej med drive-out-forbindelse til Vellingvej.

For at sikre en velordnet afvikling af trafikken, fik folk også udstukket en tid, de skulle komme og et bestillingsnummer, så de kun skulle opholde sig i drive-in-området så kort tid som muligt. Betaling foregik via mobile pay.

- Vi har da sommerfugle i maven, sagde Preben Susgaard, lige før det gik løs.

Gik som smurt

Det behøvede han dog ikke have haft. Det gik faktisk som smurt lige fra starten. Bilerne kom og kørte igen i en lind strøm, når folk havde fået udleveret deres burgere.

Blandt dem var Ingemann Sandvad fra Ringkøbing.

- Vi har bestilt en burger til min kone og til mig selv. Det er jo rart med lidt nem mad en fredag aften; jeg ved jo også fra tidligere, at Preben laver fantastisk god mad. Og så støtter vi jo et godt formål.

- Så fredag aften, nem og god mand og godt vejr! Hvad mere kan man ønske sig - måske bortset fra lidt mindre corona, lød Ingemann Sandvads kommentar, inden en af Preben Susgaards unge mennesker langede en brun papirspose med de to lækre burgere ind gennem sidevinduet.

Alt kørte stille og roligt og uden køer på mere end højst en tre-fire biler, så Preben Susgaard var oven ud godt tilfreds.

- Vi er nok flere på arbejde, end vi behøvede være. Men hellere gå med livrem og seler. Og jeg vil bestemt ikke udelukke, at vi laver sådan noget igen, sagde han.

Succes med ud af huset mad har i øvrigt været så stor, at Preben Susgaard har kunnet undgå at fyre folk her midt under coronakrisen.

Humøret var højt - både blandt personale og kunder. Foto Poul Osmundsen.
Aftensmaden er sikret. Foto Poul Osmundsen.
Preben Susgaard havde travlt med at dirigere trafikken og sende bestillingerne videre til køkkenet. Foto Poul Osmundsen.
En nabo fik særbehandling... Og en gangbesværet der ikke selv kunne komme, fik også sine burgere bragt ud. Foto Poul Osmundsen.
Travlhed i udleveringen. Foto Poul Osmundsen.
Og travlhed i køkkenet, hvor pommes frites i mængder blev kogt. Foto Poul Osmundsen.
Det kræver forberedelse at lave 580 burgere. Foto Poul Osmundsen.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Corona. Vi skal bruge de danske oplevelser som aldrig før

Læserbrev: I Danmark har vi gennem de seneste ti år bygget et fantastisk turismeprodukt op med et meget bredt udbud af restauranter i alle prisklasser, som gør, at man kan spise kvalitetspizza og gourmetburgere den ene dag og på Michelinrestaurant den næste. Man kan vælge at bo på et nyistandsat vandrerhjem eller på et femstjernet luksushotel. Kort sagt er der masser af oplevelser til enhver smag. Men alle virksomhederne i erhvervet er hårdt ramt af COVID-19-virussen, og vil vi fortsat have et spændende og differentieret oplevelsesudbud i Danmark, så har vi alle et ansvar. Et ansvar for at støtte de danske restauranter, cafeer, forlystelsesparker og øvrige oplevelsesvirksomheder for at bidrage til deres overlevelse. De første konkurser fra hotel- og restauranterhvervet er begyndt at tikke ind. Desværre kommer der flere. Mange flere. Regeringen har allerede gjort meget, og det har danskerne også. Nogle restauranter og hoteller har satset på takeaway gennem krisen, og mange fortæller om kolossal opbakning fra nærmiljøet. Netop denne følelse må vi ikke glemme, når Danmark igen åbner. For behovet for støtte til de lokale virksomheder vil bestå. Denne krise forsvinder ikke igen med det samme. Erfaringer fra tidligere kriser viser, at det vil tage turisme- og oplevelseserhvervet flere år at komme tilbage til det tidligere niveau. Måske kommer turisterne igen - men hvornår? De senere år er turisterne kommet rejsende hertil fra hele verden for at tage del i den danske hygge og se på dansk kultur og design. De lægger 55 milliarder kroner om året. Penge, som bidrager til et stærkt turisterhver, vi som danskere også får mulighed for at nyde. Men når forbruget fra udenlandske turister forsvinder, er der ekstraordinært brug for, at vi selv støtter op. Vi kan ikke forvente, at udenlandske turister og forretningsrejsende med det samme igen strømmer til landet. Og selvom vi danskere kan ikke dække hele deres forbrug, så kan vi bidrage flere steder. Dette forår har mange været nødsaget til at aflyse runde fødselsdage, konfirmationer, bryllupper og andre store mærkedage, der skulle være fejret på hoteller, kroer og restauranter. Forhåbentlig kan disse fejringer gennemføres på et senere tidspunkt. Og måske kan en del af feriebudgettet, der var afsat til en tur til Østen eller Middelhavet i stedet bruges på ophold langs de danske kyster og til at nyde et fantastiske måltider på landets restauranter. Støtter vi ikke erhvervets virksomheder i dag, har vi dem måske ikke i morgen. Det vil være en skam, for turismeproduktet i Danmark er vokset med innovative ideer og spændende nye projekter, som skaber arbejdspladser, omsætning og vækst i hele Danmark. I år er året, hvor ‘Staycation’ får en helt anden betydning. Det er nemlig dét, der kan være med til at sikre turismeerhvervets overlevelse.

Annonce