Annonce
Ringkøbing-Skjern

2700 kvadratkilometer corona-fri natur venter: Danske turister skal have øjnene op for Vesterhavsferie

Turistdirektør Liv Thøger-Aldahl fastslår, at nærheden på naturen og god plads - ikke mindst i disse corona-tider - er en af vort områdes styrkesider. Privatfoto.
Destination Vesterhavet går nu under mottoet "Tænk nyt, tænk dansk, tænk Vesterhavet" ud for at fortælle danskerne, at der er et alternativ til corona-lukkede udenlandske destinationer - nemlig den jyske vestkyst.
Annonce

HVIDE SANDE: Turist-højsæsonen venter lige henne om hjørnet, og det er stadig uafklaret, om de mange tyske turister, der har booket et dansk sommerhus får lov at tage herop og i givet fald hvornår.

Eller for så vidt, om danskere, der havde tænkt sig i feriere i udlandet vil have mulighed for at drage udenlands, og derfor må holde sommerferie under hjemlige himmelstrøg.

Så nu går Destination Vesterhavet for alvor ud for at "sælge" området til de danske turister; det sker under mottoet "Tænk nyt, tænk dansk, tænk Vesterhavet", og det sker på alle tre niveauer - Destination Vesterhavet, Vestkysten som sådan og bredt i Danmark, fortæller turistdirektør Liv Thøger-Aldahl.

Undersøgelser viser, at Destination Vesterhavets unikke tiltrækningskraft især ligger i gæsternes møde med naturen, så det bliver på områder som dette, aktiviteter i naturen og Vesterhavskøkkenet, markedsføringskræfterne sættes ind.

- Selv om Destination Vesterhavet er det område i Danmark, der har flest turistovernatninger, har vi 2700 kvadratkilometer at brede os på, så vi har god plads til alle - også i disse corona-tider, siger Liv Thøger-Aldahl.

Annonce

Endlich Wieder

I markedsføringen bestræber Destinations Vesterhavet sig på at skabe en fortælling om, at her ved Vesterhavet er der mulighed for at komme det tættere på naturen og at mærke vinden og føle sandet mellem tæerne, der giver den genopladning, folk har behov for - ikke mindst efter at have gennemlevet corona-karantænen.

Liv Thøger-Aldahl lægger ikke skjul på, at man inden for turistbranchen står i en svær situation lige nu.

- Vi ved stadig ikke, hvornår der lukkes op for tyske turister; derfor ved vi heller ikke, om de afbooker eller flytter bookingerne, og derfor heller ikke, om sommerhusene bliver ledige for danske turister. Men det er nu, danskerne skal til at vælge ferie, og derfor er vi nødt til at pege på de muligheder, de har ved Vesterhavet, siger hun.

Ud over det med grænsen er en anden udfordring, at tyske og danske turister har forskellige feriemønstre.

- Tyskerne booker typisk et par uger, danskerne kun en uge. Men vi er nødt til at handle nu, og der er stadig plads til danske turister, også selv om grænsen til Tyskland skulle blive lukket op. For eksempel vil vi gerne have danske endagsturister til området.

Tyske turister bliver dog ikke glemt markedsføringsmæssigt. Destination Vesterhavet er samme med andre danske turistforeninger og Visit Denmark klar til en stor kampagne syd for grænsen, når det er afklaret, hvornår den åbnes.

Det sker selvfølgelig under mottoet "Endlich Wieder"...

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce