Annonce
Udland

25 år med Venner hyldes med sofaturné og biografmaraton

Angela Weiss/Ritzau Scanpix
Den stadig populære tv-serie "Venner" fylder 25 år og fejres med legoklodser, biografvisninger og GIF-filer.

Det er søndag 25 år siden, at vennegruppen bestående af Ross, Rachel, Monica, Chandler, Joey og Phoebe første gang tonede frem på tv-skærmen.

I anledning af jubilæet vil fans vil få rig mulighed for at svælge i den populære amerikanske tv-serie "Venner", hvis sidste afsnit blev sendt i 2004.

Allerede siden begyndelsen af september er den ti-sæsoner lange sitcom blevet fejret med talrige begivenheder og lanceringer af produkter.

Flere end 1000 amerikanske biografer vil i slutningen af måneden have en maratonvisning af 12 udvalgte episoder af serien på programmet.

Episoderne suppleres af hidtil ukendte fraklip og interviews med skuespillere og producenter af showet. Det skriver det amerikanske medie Insider.

Biografhyldesten er arrangeret af mediekoncernen Warner Bros., der i samarbejde med Bright/Kauffman/Crane Productions har produceret serien til den amerikanske tv-station NBC.

I anledning af jubilæet vil den berømte orange sofa fra vennegruppens stamcafé Central Perk desuden blive sendt på verdensturné.

Den vil blandt andet dukke op i London, Madrid og Los Angeles, skriver avisen USA Today.

Fans vil fremover også kunne prøve kræfter med at bygge Central Perk af legoklodser.

Den danske legetøjsfabrikant Lego har nemlig lanceret et sæt af i alt 1970 klodser til at bygge den ikoniske café - og med i pakken hører også figurer af seriens seks hovedpersoner samt caféens barista Gunther.

Også digitalt bliver de 25 år med "Venner" hyldet. Virksomheden Giphy har annonceret flere end 2300 nye GIF-filer med små klip fra seriens mange episoder, skriver Insider.

Giphy er en online database og søgemaskine, der giver brugere mulighed for at søge efter og dele korte videoer uden lyd på sociale medier.

Også it-giganten Google fejrer de seks venner.

Når man googler en af karakterernes navne efterfulgt af enten "Venner" eller "Friends", har Google designet en lille animation til hver af de seks karakterer, som popper op på skærmen.

Trods de 25 år, der er gået siden det første afsnit af "Venner" blev vist 22. september 1994, har serien langt fra mistet popularitet.

Så sent som i slutningen af 2018 hev streamingtjenesten Netflix 100 millioner dollar op af lommen for at sikre sig rettighederne til serien i et enkelt år.

/ritzau/

Annonce
Link til artikel i USA Today
Link til artikel i Insider
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Udvikling: Det er vores butik - vi har selv skabt den

Læserbrev: I eftersommeren 2018 mistede vi i Stauning vores brugsforening, hvor folk havde handlet gennem mere end 100 år. Tankstationen lukkede også. Det var en ringe trøst, at COOP-koncernen – tilsyneladende uden mange tanker om sine dybeste rødder – var i gang med at lade sine brugser i en lang række landsbyer gå konkurs. Som én af os i Stauning med velplaceret ironi udtrykte det: ’Det er da vist ligesom en so, der æder sine egne grise’. Men ulykken tog ikke gå-på-modet fra os. Tværtimod var der folk i Stauning, som omgående tog initiativet. De gik på med krum hals. De samlede Staunings kræfter. De fik ting til at ske. Der er nemlig det ved det, at det dér med at få noget til at ske - det ligger nærmest indbygget i Staunings DNA. Derfor skete det, at vi allerede i foråret 2019 – bare et halvt år efter brugsens lukning – kunne byde benzinselskabet Go’on velkommen til Stauning. Biler begyndte igen at dreje ind. Der var igen aktivitet. Og nu på lørdag, 23. november, sker der det, at vores nye købmand kan byde os velkommen – og vi ham – i en topmoderne dagligvareforretning, der er gennemgribende renoveret fra A til Z af professionelle håndværkere. Herudover har mange forskellige frivillige bidraget med oprydning, rengøring, opstilling af inventar - og sat 2500 varenumre på de rette hylder efter købmandens anvisninger. Det er mærkeligt at tænke på – ja, egentligt fantastisk, alt det der er nået på godt et år i et gnidningsløst og humørfyldt samarbejde. Det hele er nået, takket være stauningboernes kæmpeindsats, også økonomisk. Lige efter brugsens lukning strittede initiativerne naturligt nok lidt i alle retninger. Set udefra lignede det måske lidt situationen, når man kradser lidt med en pind i en myretue. Men ligesom myrer hurtigt organiserer sig og får skaderne repareret, når ødelæggelsens pind har kradset i deres tue, så samlede også Stauning sig hurtigt om det væsentlige: nemlig at få samlet økonomi nok til at købe det gamle nedlagte mejeri midt i byen, hvor brugsen havde butik fra omkring 1970. Og selve målet, det lå fast helt fra starten: senest ved udgangen af 2019, så skulle der igen være dagligvarebutik her i Stauning. At det mål er nået, det siger noget meget vigtigt om Stauning. Først og fremmest siger det, at vi er i stand til at samle os og stå sammen for at få ting til at ske. Men ligeså vigtigt: i Stauning har vi folk iblandt os, der besidder de mange vidt forskellige kompetencer, der gør det muligt at tingene faktisk også kommer til at ske – bliver til virkelighed. Det skal vi huske at fortælle hinanden, når vi går rundt og handler med vores nye købmand i vores nye butik. For den fortælling er en vigtig del af vores fælles historie. Den må vi aldrig glemme. Ligesom den gamle brugsforening, som vore forgængere for 100 år siden gik sammen om at skabe, blev en vigtig del af deres fælles historie. Men nu er det vores butik. Vi har selv skabt den. Den er vores værk. Det var os, der fik det til at ske. Uden os, så var vores butik der ikke. Og uden os – så er butikken der ikke! Det er også værd at minde hinanden om. Butikken har brug for os. Og vi har brug for butikken. Det var jo derfor, vi sørgede for, at den kom.

Annonce