Annonce
Biler

2019 blev gennembrudsåret for elbilerne

Tesla Model 3 sidder solidt i stolen som den mest solgte elbil herhjemme. Foto: Lars Krogsgaard
Tesla Model 3 blev den suverænt mest solgte elbil i 2019. Samlet blev der afsat over 5500 elbiler.

Elbilerne fylder meget i klimadebatten, og nu fylder de også væsentligt mere på vejene. Med et salg på 5524 eksemplarer i fjor blev 2019 nemlig året, hvor de elektriske biler for alvor fik fat. Selv om de fortsat ikke syner meget ud af et samlet salg på over 220.000 biler, er der tale om fire gange så mange som i 2018 - og væsentligt flere end i det hidtidige rekordår, 2015, hvor der blev solgt 4311 elbiler.

Salget af plug-in hybrider blev med 3885 stk. næsten en fjerdedel større end den hidtidige rekord i 2018. Fælles for begge typer er, at der kommer masser af nye modeller i 2020, så vi kan forvente stejle vækstkurver for begge slags.

Mens elbiler under 400.000 kr. foreløbig er fritaget for afgifter, har Folketinget sidst på året valgt at fastholde de lidt dyrere på en 20 pct. afgift frem for at lade dem stige, hvilket også er med til at sætte gang i væksten, hvor opladningshybriderne samtidig er begunstiget.

Annonce

Top.10 elbiler i 2019

1. Tesla Model 3: 2439 stk.

2. Hyundai Kona Electric: 663 stk.

3. Renault Zoe: 568 stk.

4. BMW i3: 434 stk.

5. Nissan Leaf: 307 stk.

6. Audi e-Tron: 224 stk.

7. Hyundai Ioniq: 191 stk.

8. Tesla Model S: 187 stk.

9. Kia e-Niro: 146 stk.

10. Tesla Model X: 108 stk.Top 10 Plugin hybrider i 20191. Kia Niro Plug-in hybrid: 1.208 stk.

2. Kia Optima plug-in hybrid: 779 stk.

3. Mitsubishi Outlander: 552 stk.

4. Hyundai Ioniq plug-in hybrid: 436

5. Toyota Prius plug-in hybrid: 261 stk.

6. VW Passat GTE: 125 stk.

7. Mercedes E-klasse Plug-in hybrid: 80 stk.

8. Volvo XC60 Twin Engine: 78 stk.

9. Volvo V90 Twin Engine: 48 stk.

10. Mini Countryman plug-in hybrid: 42 stk.

Kilde: De Danske Bilimportører

Mange nyheder

Helt store nyheder i år bliver bl.a. den nye VW ID.3 samt trillingerne VW e-Up, Skoda Citigo E iV og Seat Mii Electric, men også biler som Honda e, Mazda MX30 og Audi Q4 e-tron vil trække op. En udfordring kan dog blive, om bilproducenterne kan levere elbiler nok.

Blandt de rene elbiler blev Tesla Model 3 med hele 2439 eksemplarer den helt store vinder med et pænt stykke ned til Hyundai Kona Electric, som med 663 stk. blev nummer to, mens Renault Zoe med 568 biler besatte tredjepladsen.

Når vi taler om opladningshybrider, ligger Kia Niro PHEV som det foregående år nummer et, denne gang med 1208 biler, mens Kia Optima PHEV og Mitsubishi Outlander PHEV følger efter med henholdsvis 779 biler og 552 biler.

Her byder 2020 på en lang række nye modeller. Mange er sat i søen, fordi EU strammer kravet over for bilproducenterne, som skal have CO2-udledningen ned. Her kan plug-in hybriderne, som kan lades op fra elnettet og kører delvist på benzin og strøm, være med til at hjælpe. I hvert fald på papiret, det kræver nemlig et kørselsmønster, hvor du kan køre meget på strøm fra elnettet, hvis du skal kunne leve op til måltallene.

Hyundai Kona Electric besætter andenpladsen på listen over de mest solgte elbiler i fjor. Foto: Lars Krogsgaard
Renault Zoe, der lige er kommet i en ny version, blev nummer tre i det forgange år. Foto: Renault
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

Klar til afgang: Et hyldest-pift med togfløjten

Et højt og triumferende hyldestpift med togfløjten. Det er, hvad Skjern Bank og firmaet Hansen & Larsen har fortjent for deres beslutning om i fællesskab at skænke den gamle remise i Skjern til de lokale folk, der går med spændende planer for et ungdomshus i bygningen. Egentlig bør Hansen & Larsen have to pift, for det var dem, der tilbage i 2016 sikrede remisen mod truende nedrivning ved at købe den af Banedanmark. »Banen er en stor del af historien om Skjerns udvikling, så vi har købt den med øje for, at den skal bevares. Remisen skal gerne indeholde noget, der kan gavne befolkningen,« lød det dengang fra Brian Meldgaard, der er medindehaver af Hansen & Larsen. Meget tyder nu på, at det er lige sådan, det kommer til at gå. Efter en flerårig periode, hvor der var stille om den gamle remise, begyndte der sidste år at ske noget. Gentænk Skjern kom på banen, bogstavelig talt, og køreplanen hang godt sammen: En velbesøgt koncertaften blev efterfulgt af en succesrig fondsansøgning, og dermed var projektet sat godt og grundigt på skinner. Med den netop offentliggjorte donation af bygningen er der masser af lys for enden af tunnellen. De 850.000 kroner fra Realdania - i parentes bemærket 100.000 kroner mere, end de frivillige havde søgt om - skal bruges til at sætte facaden i stand. Næste mål er indvendig restaurering af den mere end 100-årige bygning, og her vil det uden tvivl hjælpe gevaldigt på fondenes lyst til at øse penge ud, når det er en forening med egen bygning, som søger midler. Med andre ord har lokale kræfter med en solid fælles indsats sikret håbet om, at Spillestedet Remisen kan slå dørene op indenfor en ikke alt for fjern fremtid. Der er lang vej og meget arbejde endnu, før Remisen kan fløjte klar til afgang - men mon ikke den hidtidige og meget fornemme opbakning vil give endnu flere skjernboer blod på tanden til at give en hånd eller en skilling med for at få projektet til at lykkes? Det må man håbe! Herfra letter vi i hvert fald på lokofører-kasketten i respekt for en flot indsats.

Kultur

Historisk bolighandel: Over 100 år gammel remise doneres til unge frivillige – nu er vejen banet for et folkehus

Videbæk For abonnenter

Skoler og børnehaver i øst: Vi får ikke nok midler til inklusion

Annonce