Annonce
Kultur

100-årig jernbane skal fornys, men fond sagde nej: Det er synd for lokalområdet

Herborg-banen byder på masser natur, for mens de frivillige holder styr på banen og stationer, lader de naturen passe sig selv for at skabe et mere rigt dyre- og planteliv langs jernbanen. Arkivfoto: Mikkel Jezequel
Lokal jernbane runder skarpt hjørne næste år, og i den forbindelse vil de frivillige kræfter, som passer banen, gerne forny turistattraktionen. En stor fond har nu takket nej til at støtte, så projektet bliver sværere at nå.
Annonce

SKJERN-VIDEBÆK: Jernbanen mellem Skjern og Videbæk fylder 100 år i 2020, og det vil de lokale jernbaneentusiaster gerne fejre med manér. For selvom der ikke har kørt tog på strækningen siden 1970’erne, er der stadig trafik på skinnerne.

Muligheden for at køre på skinnecykler trækker nemlig turister til jernbanen. Skinnecyklerne er bare tunge, fordi de er lavet af stål, og rundt om på banestrækningen mellem Herborg og Skjern trænger turistattraktionen til en foryngelseskur.

Derfor havde Videbæk-Skjern Veteran- & Modeljernbane, som vedligeholder banen, søgt om godt og vel 600.000 kroner fra Realdania. Men fonden takkede nej.

- Jeg synes, det er synd for lokalområdet, at det ikke kunne lade sig gøre. Det må jeg da tilstå. Jeg synes, vi havde et godt projekt, der både indeholdt natur og historien om, hvordan banen har præget områdets udvikling, siger Torben Werge Møller fra Videbæk-Skjern Veteran- & Modeljernbane.

Hvis jeg skulle sætte noget øverst på ønskelisten, ville det være en perle at genetablere trinbrættet ved Risdal og at forny rastepladserne. Det er virkelig topprioriteten, men det er også de dyreste poster.

Torben Werge Møller, bestyrelsesmedlem, Videbæk-Skjern Veteran- & Modeljernbane.

Annonce

Går efter det muliges kunst

Pengene, man søgte om, skulle bruges til at opgradere faciliteterne omkring de 16 kilometer jernbane. Projekter talte alt fra at male kilometersten til at købe nyere og lettere skinnecykler og at lave informationstavler langs ruten.

Nu håber jernbaneentusiasterne så på, at de kan samle ind til de enkelte initiativer et for et. Men det bliver sværere at nå i mål med alle projekter, nu hvor man ikke kan modtage støtte i et hug, erkender Torben Werge Møller.

- Vi går efter det muliges kunst, siger han.

Annonce

Trinbræt og rastepladser er topprioritet

Derfor afsøger Torben Werge Møller og de andre medlemmer nu muligheden for at opnå støtte hos andre fonde eller hos lokale bidragydere.

Da Torben Werge Møller og Videbæk-Skjern Veteran- & Modeljernbane i september meldte ud, de gerne ville smukkesere jernbanen til jubilæumsåret, var de godt klar over, de var lidt sent ude. Derfor tager de projekterne bid for bid uden de helt store forhåbninger om, at alt er faldet på plads til sæsonstart i foråret. Men der er projekter, man gerne vil have sat på skinner, inden jubilæumsdagen i november 2020.

- Hvis jeg skulle sætte noget øverst på ønskelisten, ville det være en perle at genetablere trinbrættet ved Risdal og at forny rastepladserne. Det er virkelig topprioriteten, men det er også de dyreste poster, siger Torben Werge Møller.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Vestjylland

Fastholder: - Jeg så ulven

Ringkøbing-Skjern For abonnenter

Kræmmer-Winnie er tilfreds med politi-undskyldning: Men hun forstår stadig ikke, at markedet skulle lukkes

Annonce