Annonce
Kultur

100-årig jernbane skal fornys, men fond sagde nej: Det er synd for lokalområdet

Herborg-banen byder på masser natur, for mens de frivillige holder styr på banen og stationer, lader de naturen passe sig selv for at skabe et mere rigt dyre- og planteliv langs jernbanen. Arkivfoto: Mikkel Jezequel
Lokal jernbane runder skarpt hjørne næste år, og i den forbindelse vil de frivillige kræfter, som passer banen, gerne forny turistattraktionen. En stor fond har nu takket nej til at støtte, så projektet bliver sværere at nå.

SKJERN-VIDEBÆK: Jernbanen mellem Skjern og Videbæk fylder 100 år i 2020, og det vil de lokale jernbaneentusiaster gerne fejre med manér. For selvom der ikke har kørt tog på strækningen siden 1970’erne, er der stadig trafik på skinnerne.

Muligheden for at køre på skinnecykler trækker nemlig turister til jernbanen. Skinnecyklerne er bare tunge, fordi de er lavet af stål, og rundt om på banestrækningen mellem Herborg og Skjern trænger turistattraktionen til en foryngelseskur.

Derfor havde Videbæk-Skjern Veteran- & Modeljernbane, som vedligeholder banen, søgt om godt og vel 600.000 kroner fra Realdania. Men fonden takkede nej.

- Jeg synes, det er synd for lokalområdet, at det ikke kunne lade sig gøre. Det må jeg da tilstå. Jeg synes, vi havde et godt projekt, der både indeholdt natur og historien om, hvordan banen har præget områdets udvikling, siger Torben Werge Møller fra Videbæk-Skjern Veteran- & Modeljernbane.

Annonce

Hvis jeg skulle sætte noget øverst på ønskelisten, ville det være en perle at genetablere trinbrættet ved Risdal og at forny rastepladserne. Det er virkelig topprioriteten, men det er også de dyreste poster.

Torben Werge Møller, bestyrelsesmedlem, Videbæk-Skjern Veteran- & Modeljernbane.

Går efter det muliges kunst

Pengene, man søgte om, skulle bruges til at opgradere faciliteterne omkring de 16 kilometer jernbane. Projekter talte alt fra at male kilometersten til at købe nyere og lettere skinnecykler og at lave informationstavler langs ruten.

Nu håber jernbaneentusiasterne så på, at de kan samle ind til de enkelte initiativer et for et. Men det bliver sværere at nå i mål med alle projekter, nu hvor man ikke kan modtage støtte i et hug, erkender Torben Werge Møller.

- Vi går efter det muliges kunst, siger han.

Trinbræt og rastepladser er topprioritet

Derfor afsøger Torben Werge Møller og de andre medlemmer nu muligheden for at opnå støtte hos andre fonde eller hos lokale bidragydere.

Da Torben Werge Møller og Videbæk-Skjern Veteran- & Modeljernbane i september meldte ud, de gerne ville smukkesere jernbanen til jubilæumsåret, var de godt klar over, de var lidt sent ude. Derfor tager de projekterne bid for bid uden de helt store forhåbninger om, at alt er faldet på plads til sæsonstart i foråret. Men der er projekter, man gerne vil have sat på skinner, inden jubilæumsdagen i november 2020.

- Hvis jeg skulle sætte noget øverst på ønskelisten, ville det være en perle at genetablere trinbrættet ved Risdal og at forny rastepladserne. Det er virkelig topprioriteten, men det er også de dyreste poster, siger Torben Werge Møller.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Indland

Henriette Zobel er død 

Læserbrev

Åbent brev til byrådet: Tag hensyn til handicappede og bevar Jobcenter og Borgerservice i midtbyen

Læserbrev: Kære politikere, Når I tirsdag tager hul på den videre beslutningsproces vedrørende Innovest II, vil vi i Danske Handicaporganisationer gerne pege på, at en udflytning af Borgerservice og Jobcenter eller andre offentlige serviceorganer til Innovest er uhensigtsmæssig for mange persongrupper – ikke mindst personer med nedsat førlighed. Hvis der sker en flytning, langt væk fra rutebilsstationen og banegården, vil det således være ganske svært for mange at deltage i møder hos de to serviceorganer. I dag går der dog nogle busser til Skolebyen, men disse er naturligvis prioriteret efter skolens time-skema. Og skulle man, som person med funktionsnedsættelse, endelig komme helt ud i den ende af Skjern by, ligger Ringvejen som den næste store forhindring. At krydse ringvejen er særdeles farligt, hvis bevægeapparatet ikke er som en ung sportsudøvers. Langt de fleste personer med et handicap, vil meget gerne have et tilknytningsforhold til arbejdsmarkedet, men det bliver meget sværere, og for nogen umuligt, at deltage i møder på Innovest II, hvis man er tvunget til at benytte offentlige transportmidler og så dernæst skal bevæge sig den, iflg. Google Maps, lange tur på cirka 2 km til Innovest. Så kære politikere – tag hensyn til mobiliteten for personer med bevægelseshandicap og bevar servicefunktionerne i Skjern midtby.

Ringkøbing-Skjern For abonnenter

Sidste bold er endnu ikke slået: 20 års kamp om rigmandens ulovlige tennisbane på Klitten

Annonce