Annonce
Erhverv

0 til 100 på møj hidsig vis: Mekanikerlærlinge drøner til Skjern – nu kan uddannelse blive landets bedste

Sammen med sine medarbejdere udvælger uddannelsesleder Allan Kristiansen nøje, hvilke biler mekanikerlærlingene på Skjern Tekniske Skole kan få noget ud af, at skolen køber. Renault Twingoen blev valgt, fordi motoren sidder bagi. Foto: Mads Dalegaard
Eleverne myldrer ind på mekanikerlinjen hos kommunens eneste tekniske skole. For første gang bliver årets bedste mekanikeruddannelse kåret, og den lokale uddannelse er med i finalefeltet.

SKJERN: Rækkerne på skærmen står tomme. Heldigvis. For de tomme plader betyder, at Niklas Moslev og Martin Thomsen sammen med resten af gruppen har gjort deres arbejde. Nu er bilen fejlfri.

Det er ikke kun bilen, som ikke længere har fejl. Alting kan altid blive bedre, men de to mekanikerlærlinge har faktisk også mere end svært ved at finde fejl ved uddannelsen på Skjern Tekniske Skole.

- Jeg tror ikke, det kunne have været ret meget bedre. Man kommer rundt og får prøvet det hele, siger 20-årige Niklas Moslev.

- Man kan ikke få meget bedre, tror jeg. Hvis vi sidder og laver ingenting, siger lærerne, at vi skal ud at komme i gang. De prøver virkelig at sørge for, vi lærer mest muligt. Vi får også spændende opgaver, siger 20-årige Martin Thomsen.

Annonce

Auto Awards

Bilbranchens prisfest holdes i år for femte gang.

I år er første gang, man også kårer årets bedste tekniske uddannelse. Foruden Skjern Tekniske Skole er også EUC Nord, College 360 – Autolakeruddannelsen samt Skorstensgaard A/S – Skorstensgaard Academy nomineret.

Det er bilbranchen selv, som står for nomineringen.

Vinderen afgøres af tre faktorer: Juryen består af branchens nøglepersoner, og dens stemmer tæller 50 procent. Derudover kan privatpersoner og autobranchens virksomheder stemme online. Hver kategori vægter her 25 procent.

Prisfesten holdes i en fyldt Cirkusbygning tirsdag 19. november. Transportminister Benny Engelbrecht bliver årets hovedtaler.

30 procent flere elever

Foruden rosen fra de to elever kan skolen nu også bryste sig af, at bilbranchen blåstempler skolen. I år er nemlig første gang, at bilbranchen til prisfesten Auto Awards kårer årets bedste tekniske uddannelse. Her huserer Skjern Tekniske Skole blandt de fire nominerede.

- Vi er da vildt benovede. Men vi synes også, at vi har rykket os meget, siger lederen af mekanikeruddannelsen på Skjern Tekniske Skole, Allan Kristiansen.

Selvom der bliver færre og færre unge at tage af i Ringkøbing-Skjern, vokser mekanikerlinjen. 30 procent flere kommende mekanikere huserer nu i skolebyen sammenlignet med i 2015. Allan Kristiansen tror på, det vil trække endnu flere unge til, hvis man vinder prisen. Men det må ikke være et mål i sig selv at have mange elever.

- Vores udfordring er, at vi skal passe på at blive for selvfede. Vi skal stadig dyrke det grundlæggende, at vi ser på den enkelte. Vi skal ikke bare drive forretning. Vi skal uddanne elever. Det er en hårfin balance, siger han.

Elever fra Sønderjylland og Sjælland

Mestrene på lærepladsen bestemmer, hvor skoleforløbene skal tages. Mestrene har altså vist sig ganske godt tilfredse med uddannelsen i Skjern. Faktisk er de så tilfredse, at autoværksteder over hele landet gerne sender deres lærlinge til Vestjylland. Mere end 40 procent af eleverne på mekanikerlinjen er nemlig i lære uden for kommunen. Nogle elever kommer fra lærepladser i Sønderjylland, på Fyn og på Sjælland.

Helt så langvejsfra rejser Niklas Moslev og Martin Thomsen ikke, selvom de nu begge bor uden for kommunegrænsen i Herning og er i lære i henholdsvis Nøvling og Snejberg.

Martin Thomsen var ude at sparke dæk i både Horsens og Silkeborg, inden valget faldt på skolen i Skjern.

- Jeg syntes, det her virkede som et bedre sted. Jeg lagde mærke til udstyret, værkstedet og lærerne. Der var mange flere biler her sammenlignet med de andre skoler. Udstyret var også noget bedre, syntes jeg, fortæller han.

Mekanikere på Skjern Tekniske Skole

Rundt regnet 350 unge er lige nu tilknyttet mekanikeruddannelsen på Skjern Tekniske Skole. De omtrent 70 af dem er på grundforløbet, resten på hovedforløbene.

Man kan tage en mekanikeruddannelse i Skjern enten som en klassisk erhvervsuddannelse eller som en EUX, hvor man både tager en erhvervsuddannelse og en studentereksamen.

Som de eneste i Danmark uddanner Skjern Tekniske Skole mekanikere til Bosch Car Service. Her tager lærlingene nogle bestemte valgfag og kan herefter videreuddanne sig til Bosch Serviceteknikere.

Leder: Det handler om penge

I værkstedet bugner det da også med biler. Her finder man alt fra minibilen Renault Twingo, der blev købt ind, fordi den har en motor bagi, til en ny Mercedes med alt det udstyr, man ikke vidste, man kunne have brug for. Her er alt fra Peugeot 208 til Porsche Cayman S.

Den slags er ikke helt gratis, selvom man ikke skal betale afgift af biler til uddannelsesbrug, så længe bilerne ikke bliver indregistreret. Derfor peger uddannelsesleder Allan Kristiansen på økonomi som en central grund til, man har succes.

- Det handler om penge i sidste ende. Vi har en god bestyrelse, som synes, det er okay med erhvervsuddannelser, og som prioriterer, at der skal sættes lærerkræfter, lokaler og udstyr af til at blive bedre, siger han.

Elektronisk fejlfinding fylder meget på uddannelsen. 20-årige Niklas Moslev har sammen med resten af gruppen lige sørget for, at bilens bremsesystem nu står uden fejl. Han glæder sig over, man både lærer noget meget mekanisk som at skille en gearkasse ad og at samle den igen samt det mere elektroniske. Foto: Mads Dalegaard

Lærer: Vi alle elsker biler

Det koster penge, når man prioriterer, at eleverne ikke skal have timer med selvstudium, men at alle hold kan være sikre på at have en lærer til hver time. Det kræver penge, når man i næste uge udvider med en ekstra garage for at få plads til de mange elever, og det kræver penge, når man videreuddanner lærere, og når man hvert år køber en eller to nye biler.

De penge er med til at øge kvaliteten af uddannelsen, mener lærer Christian Randeris. For nu lærer eleverne om al den elektronik, bilerne har i dag. Da han selv blev uddannet, var det vildeste centrallås og elruder. Nu har bilerne bakkameraer, de bruger intelligente fartpiloter og kan selv bremse, hvis bilen kommer for tæt på den foran, og udstyr kan hjælpe chaufføren med at skifte vejbane. Det stiller helt andre krav til de unge, og det stiller krav til, at der i værkstedets bilpark også skal være noget helt nyt.

- Det er ingen hemmelighed, at vi bestræber os på at være de bedste i landet. Det håber vi så også, at vores elever synes, vi er. Eleverne skal være gode til fejlsøgning. Man skal være god til at forstå elektronikken i bilerne, siger Christian Randeris.

I sine 11, 5 år som lærer er han blevet uddannet autotekniker og dieselteknikker, og så har han desuden taget kurser inden for elbiler og hybridbiler. At han hele tiden holder sig opdateret, gør det nemmere at skabe gode undervisningsforløb.

- Jeg taler på alle undervisernes vegne, når jeg siger, at vi vil de unge mennesker. Det betyder meget for os. Vi har et stort ansvar, for det er deres uddannelse, og de skal have en, der er så god som muligt. Og så elsker vi biler herude. Alle brænder for biler. Det kan jeg godt love dig, siger han og lyser op i et stort grin.

Bilparken rammer knapt 40 forskellige vogne. Detil kommer mellem 40 og 50 motorer samt en række gearkasser og andet udstyr. Foto: Mads Dalegaard
Lærer Christian Randeris i midten gør en dyd ud af, at eleverne gerne skal lære det på skolen, som der ikke er så meget tid til at gå i dybden med, når de unge er ude i virksomhedernes værksteder. Så derfor dyrker han fokusset på bilernes elektronik og ekstraudstyr. Foto: Mads Dalegaard
Martin Thomsen fra Herning besøgte flere tekniske skoler, inden han valgte mekanikerlinjen på Skjern Tekniske Skole. Nu er uddannelsen i Skjern nomineret til autobranchens bedste. Det kan Martin Thomsen godt forstå, for han har ikke fortrudt sit valg her med et omtrent et år tilbage af uddannelsen. Foto: Mads Dalegaard
Skjern Tekniske Skole er nomineret til årets bedste mekanikeruddannelse ved Auto Awards. Det er første gang, kategorien er med til bilbranchens prisshow, og Skjern Tekniske Skole er blandt fire nominerede. Foto: Mads Dalegaard
Porchen og Mercedesen bagved er blandt de dyrere biler på Skjern Tekniske Skole. Man køber bilerne uden afgift, for de er ikke indregistrerede. Det betyder også, der ikke er nogen, som kører i bilerne, forklarer Allan Kristiansen. Foto: Mads Dalegaard
Man skal højt op, hvis man vil have muligheden for at skue ud over skoleværkstedet. Nu håber Skjern Tekniske Skole på også at stå øverst, når Auto Awards på tirsdag kårer bilbranchens bedste tekniske uddannelse. Foto: Mads Dalegaard
Skjern Tekniske Skole er nomineret til årets bedste mekanikeruddannelse ved Auto Awards. Det er første gang, kategorien er med til bilbranchens prisshow, og Skjern Tekniske Skole er blandt fire nominerede. Foto: Mads Dalegaard
Uddannelsesleder Allan Kristiansen er stolt af, at mekanikerlinjen i Skjern er med i finalefeltet til at vinde prisen for autobranchens bedste tekniske uddannelse. Foto: Mads Dalegaard
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Lad centrene, der trækker borgerne i byen, blive i byen

Læserbrev: Indlægget “Lad der ikke gå sognepolitik i sagen” om Innovests husning af de kommunale arbejdspladser havde nogle gode pointer, der førte til den rigtige konklusion i et dilemma. Der savnes nogle tal på økonomien, og jeg kan betvivle, kommunalbestyrelsen har det vigtigste; det tabte skatteprovenu og følgeomkostningerne ved den mistede omsætning i detailhandelen. Butikkerne vil miste omsætning. Ikke blot til nabobyerne, men også til storcentrene i de større byer og til netbutikkerne udenfor kommunen. Det vil koste arbejdspladser, give tomme butikslejemål og tomhed i bymidten. Så på den måde et paradoks, når et erhvervscenter er omdrejningspunktet for at trække kunderne væk fra de små lokale erhvervsdrivende. Vi har jo lige fulgt kampen for købmanden i Stauning, og her er det så i større målestok. Du kan blot se til Esbjerg, hvad det har betydet i Kongensgade, at kontorer er flyttet på havnen. Og omvendt, hvad de gør i Billund for at trække folk til midtbyen. Så byrådet bør have det tabte skatteprovenu og følgeomkostningerne ved den mistede detailomsætning i kommunen med i ligningen. Det er ikke nok med en kort tilbagebetalingstid på investeringen i Excel-arket. Så jeg er enig med Jacob Agerbo i, at der ikke skal gå sognepolitik i sagen. For det handler ikke kun om finansiering og besparelser, men også om tabt detailhandel. Ikke “bare” i Skjern midtby. Men i kommunen. For der ingen garanti for, at omsætningen affødt af butiksdøden bliver i Skjern/Tarm, eller for den sags skyld i kommunen. Så derfor vedkommer det også borgerne udenfor Skjern ... Så herfra skal opfordringen lyde; lad centrene, der trækker borgerne i byen, blive i byen.

Skjern Håndbold For abonnenter

Kasper Søndergaard rundede 350 kampe – nu venter efterårets vigtigste opgør: Vi er ikke i god forfatning

Annonce