Annonce
Indland

Ældresagen opfordrer til at holde fast i mimrekort

Pensionister vil meget gerne undgå rejsekortet og beholde deres pensionistkort, forklarer Ældresagen.

DSB, Metroselskabet og Movia lægger nu planerne om afskaffe pensionistkortet - det såkaldte mimrekortet - tilbage i skuffen.

Det glæder i første omgang Ældresagen.

Men trafikselskaberne har ikke fortalt, hvad de vil gøre i stedet.

Derfor opfordrer Ældresagen selskaberne til - som minimum - ikke at droppe det selvstændige pensionistkort for at føre ældre over på rejsekortet.

- Det er dejligt, at Movia stopper afskaffelse af pensionistkortet, så vi kan finde en anden løsning, siger direktør i Ældresagen Bjarne Hastrup.

- Vi er bange for, at der er en del pensionister, der ikke kan administrere det forhold, at man skal tjekke ud med rejsekortet. Og får man ikke gjort det på den rigtige måde, får de bøder, og på længere sigt kan de risikere at få kortet taget fra dem i 12 måneder.

- Kortet er helt afgørende for mange pensionister. Mange af dem er prædemente og konfuse, og de vil ikke vide, hvad internettet er for noget. De vil ikke kunne administrere et rejsekort.

Rigsrevisorerne har ifølge Movia givet de tre trafikselskaber, der tilsammen udgør Din Offentlige Transport, DOT, en bunden opgave med at få harmoniseret rabatter til pensionister i de forskellige dele af landet.

Det blev til en plan, der ville have førte til prisstigninger på op til 400 procent for nogle pensionister.

Opgaven fra rigsrevisorerne skal stadig udføres ifølge Movia, der vil komme med en ny model til, hvordan det skal gøres. Hvornår en ny model er klar, og hvordan den kommer til at adskille sig fra den hidtidige, står ikke klart.

Ifølge Bjarne Hastrup er pensionisterne sårbare over for store prisstigninger.

- Pensionistkortet er helt afgørende for, at de kan komme billigt til læge, til hospitalsundersøgelser, og at de kan komme rundt til familie og arrangementer, så de kan få det netværk, de gerne skal have, siger han.

- Og så skal man tænke på, at bedsteforældre passer jo børnebørn, så forældre ikke skal bruge børns første sygedag på det.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Annonce