Annonce
Danmark

Åh nej, ikke igen: 540 tyske vejarbejder i ferietrafikken

FDM råder til, at man så vidt som muligt forsøger at undgå de populære vejruter gennem Europa på lørdage i juli og starten af august. Grundet vejarbejder og ferietrafik vil der være stor risiko for kødannelse. Arkivfoto: Kim Rune / Jysk Fynske Medier / Ritzau Scanpix
Ferietrafikken i Europa kommer med stor sandsynlighed til at byde på timelange køer, blandt andet på grund af 540 vejarbejder i Tyskland. FDM råder til, at man tager sine forholdsregler.

Vejarbejde: Uanset om sommerferien i år går til Frankrig, Italien eller Kroatien, kan du godt tage den tålmodige kasket på og forberede dig på timevis af kø.

Rundt om i Tyskland er der nemlig allerede på nuværende tidspunkt gang i 540 vejarbejder. Det er 150 flere end på samme tid sidste år. Det oplyser FDM i en pressemeddelelse.

Vejarbejderne fordeler sig over hele Tyskland, og det kan blive svært at navigere udenom, advarer FDM. Også på de populære veje, som danskerne ofte kører ad, er der flere vejarbejder. Det gælder blandt andet Autobahn A7 (Flensburg-Ulm), A9 (Berlin-München), omkring München og mod Salzburg i Østrig.

Det kan derfor blive svært at undgå kø, hvis turen går sydpå, fortæller Dennis Lange, der er juridisk konsulent i FDM.

- Der er overordentlig stor risiko for at ende i kø. Når der er mest trafik, er risikoen selvfølgelig størst. Men man skal være overordentlig heldig, hvis man helt kan undgå en eller anden form for kø.

Udvalgte strækninger med vejarbejde

  • A7 Ulm - Würzburg v. Ellwangen og Dinkelsbühl/ Fichtenau samt ved motorvejskryds Feuchtwangen/Crailsheim og Rothenburg ob der Tauber
  • A7 Hamborg – Flensborg v. Waltershof og Stellingen
  • A8 Salzburg – München v. Frasdorf, Irschenberg, Bad-Reichenhall og Anger
  • A9 Berlin – Halle/Leipzig v. Brück og motorvejskryds Potsdam
  • A9 Halle/Leipzig – Nürnberg v. Marktschorgast og Pegnitz
  • A10 Nordlige del af Berliner Ring
  • A24 Berlin – Hamborg v. motorvejskryds Havelland og motorvejskryds Wittstock/Dosse

Kilde: FDM

Undgå lørdage og storbyer

Ifølge FDM vil både de mange vejarbejder og ferietrafikken generelt betyde et stort pres på vejnettet i Tyskland og dele af Europa.

De råder derfor til, at man tager sine forholdsregler. Blandt andet kan det være en god idé, hvis man vælger at køre om natten. Samtidig frarådes det at køre i eller omkring de store byer som Hamborg og Berlin i myldretiden.

Lørdage i juli og starten af august ventes at blive dagene med mest trafik og dermed størst risiko for kø, fordi lørdag er skiftedag på mange feriedestinationer. Derfor foreslås det også, at man særligt forsøger at undgå de store ruter disse dage. Det gælder både i Tyskland, men for eksempel også E45 over Brennerpasset mellem Østrig og Italien og Karawankentunnellen mellem Østrig og Slovenien. Ifølge FDM kører mange ad denne vej til Kroatien.

Ifølge Dennis Lange er der statistisk set størst sandsynlighed for, at det bedst kan betale sig at køre midt på ugen.

- Jo mere midt på ugen, desto bedre. Lørdag er som skiftedag værst, men ofte er der også øget trafikmængde fredag og søndag. Typisk er det nemmest tirsdag og onsdag, men selv her er der ingen garanti. Der kan altid ske uheld. Men statistisk set er der mindst risiko for kø de dage, siger han.

Ikke kun i ferien

Som dansk bilist kan det nogle gange undre, hvorfor det altid lige er i sommerferien, at der arbejdes på vejene i Tyskland. Men sådan forholder det sig faktisk ikke, fortæller Dennis Lange fra FDM.

- Jeg tror ikke, at det er et spørgsmål om, at det bare lige foregår i sommerferien. Det er mere langvarigt, og det foregår på begge sider af sommerferien. Vejarbejde tager bare lang tid, siger han.

I Tyskland er der lige nu flest vejarbejder i delstaten Nordrhein-Westfalen. Her er arbejdet i gang 143 steder. Derefter kommer Bayern (78) og Hessen (61).

De længste vejarbejder

  • A9 Berlin – Halle/Leipzig i begge retninger mellem Beelitz-Heilstätten og rasteplads Fläming-Vest
  • A71 Erfurt – Suhl i begge retninger mellem Arnstadt-Syd og Ilmenau-Vest
  • A9 Halle/Leipzig – Berlin i begge retninger mellem Dessau-Syd og Vockerode
  • A20 Rostock – Stettin i begge retninger mellem rasteplads Trebeltal og Grimmen-Øst

Vejarbejderne er mellem 10 og 16 kilometer lange.

Kilde: FDM

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Pas på vores by: Stor risiko for domino-effekt i Skjerns bymidte

Læserbrev: Som medlem af Gentænk Skjerns ”handelsgruppe” har jeg været med til at vende og dreje mange muligheder for at få ungdommen fra skolebyen ind til centrum for her at skabe liv ved deres tilstedeværelse, samt mange andre ideer for at skabe aktivitet i byen. Det er en svær opgave, og nu vil man med et snuptag fratage centrum over 100 arbejdspladser og cirka 3000 ugentlige besøgende (ifølge Dagbladet lørdag). Om tallet er 3000 eller blot det halve, og om disse handler eller blot bevæger sig rundt i byen, så vil enhver handelsby juble over at have en ”så stor butik” i deres midte. Eksperter fra blandt andet Dansk Erhverv og formanden for Ringkøbing-Skjerns handelsråd fraråder på det kraftigste at flytte en så stor magnet væk fra centrum og forudser endnu mere butiksdød og et mindre attraktivt centrum. Kommunens planlægning frarådede tilladelse af en Rema 1000 udenfor bymidten, politikerne overhørte dette. Jeg er spændt på at høre planlægningens forudsigelser af konsekvensen i Skjern centrum ved en udflytning af ”rådhuset”. Detailbutikkerne alene i byens midte beskæftiger løst anslået over 200 personer, det er dog en anseelig arbejdsplads, mange flex-jobbere, personer i jobtræning og praktikanter har stor glæde af at have mulighed for at arbejde i byens butikker, en årlig besparelse på (måske?) 750.000 kroner kan hurtig blive opslugt af flere ledige og et ødelagt bybillede. Vil byen være attraktiv at bosætte sig i, hvis centrum bliver ødelagt, eller flytter det ”grå guld” til andre byer eller andre kommuner? Politikernes beslutning om at nedlægge vort gamle rådhus kan blive en lang glidebane, flere butikker er ikke medlem af handelsforeningen andre har meldt sig ud for at spare penge, og mister vi flere butikker, vil en sådan udvikling hurtigt betyde, at der ikke er råd til en bychef, julebelysning, open-by-night. Annoncer i ugeaviser bliver måske også sparet væk, så vil det være svært at have økonomi i ugeaviserne osv. osv. Detailhandlere bruger langt mere tid end en almindelig 37 timers arbejdsuge for måske at kunne tjene en gennemsnitlig løn, det er ikke nogen nem opgave, som nogle fejlagtigt tror. Vi vil alle gerne have butikker og et godt udvalg, men detailhandelen har ikke haft megen medgang i de senere år og er følsom over for alt, hvad der fjerner potentielle kunder. En udflytning af det gamle rådhus, eller blot noget af det, giver en meget stor risiko for at udløse en domino-effekt som beskrevet, og alle med forstand på detailhandel og bycentre fraråder det på det kraftigste. Jeg har forståelse for at den almindelige kommunalpolitiker ikke kan være ekspert på alt, og håber derfor, at man beslutter sig ud fra de råd og oplysninger, der er givet, netop fra eksperter. Rådhuset er jo i øvrigt en af byens seværdige bygninger, og det er godt for bymidten at have en offentlig administrationsbygning, så føler vi os stadig som en købstad. Alt ovenstående er ”for egen regning” men ordene er hørt mange gange.

Annonce