Annoncørbetalt indhold

Historien om bilmærket Kia

2023 Sportage X-Pro

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

Kia er en sydkoreansk multinational bilproducent med hovedkvarter i Seoul. Virksomheden sælger biler og erhvervskøretøjer under mærket Kia og er et datterselskab af Hyundai Motor Group.

I december 2015 havde Kia en verdensomspændende arbejdsstyrke på mere end 52.000 medarbejdere og en årlig omsætning på 19,4 mia. dollar. Det er den næststørste bilproducent i Sydkorea efter Hyundai, og sammen udgør de Hyundai Motor Group. Ifølge Kia Motors stammer navnet "Kia" fra de kinesisk-koreanske tegn "ki" (起, der betyder "rise") og "a" (亞, der betyder "Asien"), der repræsenterer Asiens potentiale som en voksende bilindustri

Kia blev grundlagt i december 1944 som Kyungsung Precision Industry, en producent af stålrør og cykeldele, som i 1951 producerede Koreas første indenlandske cykel, Samchully, i 1951. I 1952 ændrede Kyungsung Precision Industry sit navn til Kia Industries og fremstillede senere Honda-licenseret små motorcykler (fra 1957), Mazda-licenseret lastbiler (1962) og biler (1974). Virksomheden åbnede sin første integrerede samlefabrik for biler i 1973, Sohari-fabrikken. Fra 1976 indgik Kia et samarbejde med Ford Motor Company og er siden 1999 ejet for en tredjedel af Hyundai Motor Company. Selv om Kia i begyndelsen var en succes, har virksomhedens finansielle situation siden 2001 været ustabil; den blev tvunget til at erklære sig konkurs i 1997 på grund af massive finansielle tab.

På trods af de økonomiske vanskeligheder fortsatte Kia med at investere i nye produkter og teknologier og lancerede i 2005 den første SUV, Borrego, som Kia nogensinde har bygget, på markedet. I 2006 lancerede Kia sin første masseproducerede hybridbil, Optima Hybrid. I 2007 flyttede Kia Motors America ind i sit nuværende hovedkvarter i Irvine, Californien. I august 2014 annoncerede virksomheden en større investering fra Hyundai Motor Company på 1,1 mia. dollar, som vil medføre en andel på 10 % i virksomheden. Dette fulgte efter en periode med hurtig vækst for Kia, hvor det årlige salg steg fra 500.000 køretøjer i 2007 til over 2 millioner i 2015

Kia sigtede mod at blive en af verdens fem største bilproducenter inden 2020. Det er i øjeblikket verdens femte største bilproducent målt på volumen med et salg på over 2,7 millioner biler i 2015. Til at hjælpe denne stigning på vej, skal de 2 klassikere fra Kia nok løfte deres andel, her er der tale om den velkendte Kia Picanto og den rummelige Kia Sportage.

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.