Denne artikel indeholder sponsoreret indhold
I dag ser vi et hav af forskellige online casinoer, der popper op på vores tv-skærm, på vores computere og i radioen. Det er næsten som on, nye kommer til hver dag, og det giver spilinteresserede danskere et stort udvalg at vælge imellem. Men der var engang, hvor det ikke forholdte sig sådan.
Før d. 1. januar 2012 havde Danske Spil monopol på al spilvirksomhed i hele landet. Det betød i praksis, at ingen udenlandske udbydere af spil kunne få lov til at drive virksomhed i landet. Men med liberaliseringen af det danske spillemarked i 2012 skete der en vending.
Den nye lovs hovedpunkter
Da regeringens lov omkring liberaliseringen af det danske spillemarked trådte i kraft d. 1. januar 2012, fremstillede de 6 hovedpunkter.
For det første skulle muligheden for at kunne udbyde spil på internettet liberaliseres. Dernæst skulle udenlandske udbydere af spil på lige fod med Danske Spil kunne tilbyde spil. Det brød essentielt Danske Spils monopol. For det tredje skulle alle udbydere af spil underlægges kontrol af den danske stat, så man kunne pålægge dem danske regler for spil. For det fjerde besluttede man at lukke markedet helt af for alle udbydere, der ikke havde en dansk licens. For det femte ville man fortsætte med at putte fokus på at bekæmpe ludomani og til sidst, punkt 6, skulle overskudsmodtagere og staten sikres en langsigtet løsning på indtægterne fra spillemarkedet.
Hvad vi kan se her, er at spillemarkedet gennemgår en dramatisk forandring. Efter at have været lukket og isoleret i mange år, kan nye danske og udenlandske udbydere tage del i spillemarkedet. På samme tid sikrer man dog også, at udenlandske udbydere overholder danske standarder og at der er hjælp til folk, der lider af ludomani.
Fordelene og ulemperne ved liberaliseringen
Gambling har altid været en kontroversiel forretning, og mange spørgsmål kan sættes ved beslutningen om at liberalisere markedet. Der er både fordele og ulemper.
En klar fordel er, at konkurrencen er blevet langt større end før. Med så mange nye udbydere på markedet, skal de alle kunne tilbyde noget unikt eller fordelagtigt, for at du vælger lige præcis dem og ikke en anden. Derfor får man som regel altid gode tilbud, når man starter med at bruge deres side. Resultatet er, det er blevet billigere at spille end det var før den nye lov.
En klar ulempe er dog, at ludomani vil begynde at se en stigning. Jo billigere og nemmere det er at spille, des flere vil også gøre det. Og så er der naturligvis flere, der falder igennem. Loven sikrer dog en indsats mod ludomani som en modvægt til dette.
En uforudset favorisering af udlandet?
I den nye lov om liberalisering af spillemarkedet fastsættes der også en afgift på landbaserede og online casinoer. Er casinoet landbaseret skal det betale 75% afgift af indtægter mens online casinoer kun skal betale 20%.
Hvis udlandet vil konkurrere med et dansk casino, behøver de blot at gøre det online med dansk licens for at udgøre en stor trussel. Det tvinger den danske casino-industri til at overgå til den digitale verden for at følge med. Derfor kan det være i hensigten at ”handle” lokalt, når det gælder danske casinoer, for at holde pengene herhjemme.
Et større spillemarked med flere muligheder
Om man synes liberaliseringen var en god eller dårlig begivenhed, så kan man ikke argumentere imod, det har udvidet markedet til forbrugernes fordel. Konkurrencen har på mange fronter været sund, og givet danske spillere større variation samt bedre tilbud. Det har også resulteret i en storartet digitalisering af markedet, så det kan følge med i trenden, der allerede har påvirket mange andre brancher.
Denne artikel indeholder sponsoreret indhold
Om Annoncørbetalt indhold
Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.
Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.
Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.
Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.
Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.