Slut med offentlig adgang ad broen til Hindø

Isskruninger, strøm og vind og vejr har beskadiget broen svært.
Foto: Jørn Deleuran/Foto: Jørn Deleuran

Slut med offentlig adgang ad broen til Hindø

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Broen i så dårlig forfatning, at ejer Hans Kolby Hansen har måttet forbyde adgang af sikkerhedsmæssige hensyn.

På en iskold og stille vinterdag med høj, klar himmel, er der herligt ved Stadil Fjord. En rask tur over broen til den fredede Hindø kan sætte gang i blodomløbet.

Men vil du en tur over det sund, der adskiller Hindø fra fastlandet, kan det ikke længere lade sig gøre, hvis man vil benytte sig af broen - selv om der ifølge fredningsbestemmelserne fra 1990 er adgang til øen ad den faste forbindelse.

»Som broen er nu, er der ikke offentlig adgang; vi kan selv med påpasselighed bruge den,« skriver øens ejer, fabrikant Hans Kolby Hansen, i en e-mail til Dagbladet.

Den 320 meter lange betonbro fra 1964, udført i cementdæk og funderet direkte på fjordbunden på runde, opretstående cementrør, er nemlig i så dårlig forfatning, at den faste forbindelse til øen risikerer helt at blive afbrudt.

»Da offentligheden i sommer ikke har respekteret adgang forbudt-skiltet, vil vi være nødsaget til at etablere en fysisk afspærring, for jeg kan ikke risikere noget erstatningsansvar, hvis nogen skulle komme til skade,« skriver Hans Kolby Hansen.

Dårlig forfatning

Da Dagbladet tidligere på ugen inspicerede broen, var den ikke synligt afspærret, men den var åbenlyst svært beskadiget:

Nogle af brofagene er knækket eller vippet op og ser ud til når som helst at kunne vippe ned i fjorden, og der er intet rækværk.

En hård vinter med kraftige isskruninger - så er det måske slut med den faste adgang til den 70 hektar store ø; det er i alt fald, hvad Hans Kolby Hansen frygter.

Derfor har han forslået kommunen at samarbejde om etablering af en ny bro.

Kommunalt nej

Ejeren vil dække op til en tredjedel af omkostningerne, dog højst 700.000 kroner; resten af de næsten 3,4 millioner kroner en ny bro vil koste, ønsker han, at kommunen skal betale. Teknik- og miljøudvalget har netop behandlet sagen, og man havde to mulige løsninger at vælge imellem: En helt ny bro i hårdttræ eller en reparation af den gamle, hvor beskadigede brofag fjernes med nye i hårdttræ; prisen vil i så fald være knap 1,7 millioner kroner.

»Vi valgte dog at sige nej til begge alternativer,« siger formanden for teknik- og miljøudvalget, Ole Kamp (V).

»Vi har en lang smørrebrødsseddel med ønsker til anlægsopgaver, hvor det trænger sig meget mere på, og så kan vi ikke bruge så mange penge på at etablere en broforbindelse til en privat ejet ø,« siger han til Dagbladet.

Offentlig adgang

Ifølge fredningsbestemmelserne er hverken Hans Kolby Hansen eller kommunen forpligtet til at opretholde den faste forbindelse til øen.

»Grunden til, at jeg ville deltage i omkostningerne til fjernelse og etablering af en ny, var, at den nye bro ville blive en rigtig smuk træbro,« skriver Hans Kolby Hansen.

»Indtil nu har jeg og mine tekniske rådgivere haft en god dialog med kommunen, og det er derfor med skuffelse, jeg har fået meddelelsen om, at kommunen ikke ønsker den offentlige adgang opretholdt.«

»De gode tanker ved fredningen er derfor nu slået i stykker. Det er en sørgerlig ting, for vi har kun haft positive oplevelser med besøgende til øen, og der er på gode dage rigtig mange, der alle har udtrykt, at de har haft en rigtig god oplevelse.«

Amfibiekøretøj

Hans Kolby Hansen understreger over for Dagbladet, at han ikke selv har i sinde at etablere en ny broforbindelse.

»Går broen helt i stykker, vil jeg indsætte et amfibiekøretøj til min forpagter og jeg selv,« skriver han.

»Det skal i øvrigt bemærkes, at jeg i sin tid accepterede fredningen og offentlig adgang ganske gratis, idet jeg syntes, at det var rimeligt med offentlig adgang til denne dejlige ø; det skulle ikke kun forbeholdes min familie og venner.«

Hans Kolby Hansen undrer sig over, at kommunen har sagt nej til at bidrage til etablering af broen.

»Jeg har flere gange været på besøg på Bagges Dæmning. En rigtig smuk bro til en ganske enorm pris. Hvor pengene hertil kom fra, vides ikke, men ikke en eneste gang, hvor jeg var der, var der andre besøgende. Så mon ikke en Hindø-bro ville have været bedre for offentligheden,« spørger han.

Ole Kamp gør opmærksom på, at offentligheden stadig må sejle til øen og gå i land. Man må dog kun anløbe ved brofæstet og kun gå de steder, der er beskrevet i fredningen.

Slut med offentlig adgang ad broen til Hindø

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce