Når et like ikke længere er nok

Skærmbilleder af de nye »reaktions«-muligheder på Facebook. #hvornårkommerdendislikeknap


Når et like ikke længere er nok

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Like it or not. Facebook vil snart have dig til at være trist med dine venner. Nye dansende knapper og dilemmaer er på vej til et teenageliv i nærheden af dig.

Det er formentlig verdens mest kendte knap.

Et like, kalder vi den - eller »synes godt om« i den lidt ubehjælpelige fordanskning.

For en hel generation født med mobiltelefonen i hånden er knappen med tommelfingeren opad blevet den ultimative sociale kapital, som altid kan give svar på spørgsmålet: Elsker verden mig i dag?

Nyt profilbillede, hvor jeg smiler helt perfekt! 392 likes.

Se, her er min nye lejlighed på Vesterbro! 256 likes.

Og det blev en datter! 411 likes.

Hold nu kæft, hvor jeg keder mig. Ni likes.

I alt trykker vi - kloden rundt - på den lille knap på Facebook over én milliard gange hver eneste dag. Det er mindst 11.000 gange i sekundet. Det er meget. Ufatteligt meget. Og nu vil Facebook så gerne have os til at trykke på noget andet.

Smil, begejstring, overraskelse, vrede ...

Knapperne er sluppet fri i foreløbig Spanien og Irland, og inden længe får også Danmark og resten af verdenen de seks nye knapper. Foruden den klassiske tommelfinger præsenterer Facebook nu knapper med et hjerte, et smil, begejstring, overraskelse, tristhed og et ansigt med vrede.

»Ikke alle øjeblikke i ens liv er gode øjeblikke, og nogle gange vil man bare gerne kunne udtrykke empati. Det kan være vigtige øjeblikke, hvor man mere end nogensinde har brug for hjælp til at udtrykke sine følelser, og hvor et »like« måske ikke er den optimale måde at udtrykke sig på,« som Facebook-grundlægger Mark Zuckerberg skrev forleden.

Fornemmer man vældigt med patos i udtalelsen fra Zuckerberg, tager man ikke fejl. På sociale medier er liket noget af det helligste, og det er første gang, at Facebook giver knappen en omgang frisk maling.

Den amerikanske TV-station PBS lavede sidste år dokumentaren »Generation Like«, der ser nærmere på, hvad der egentlig sker, når en hel verden konstant drømmer om det næste fix. Det næste like. Hvad det gør ved især teenagere, at jagten på at finde sig selv foregår i fuld offentlighed på de sociale medier.

En pige i udsendelsen fik 400 likes på sit nye profilbillede på Facebook og var lykkelig. En knægt fik kun 13. På 20 minutter. Og var dybt skuffet. Alle kan se resultaterne øjeblikkeligt. Det er svært at gøre mere brutalt.

En generation af likes

Som 35-årig journalist aktiv på Facebook, Twitter, Snapchat og Instagram er jeg på ingen måde immun over for den øjeblikkelige sukkervirkning, der opstår, når nogen et sted i verden trykker like. Mit nuværende profilbillede fik 81 af slagsen. Det er vist fint.

På Berlingskes egen Facebook-side offentligører vi mange gange om dagen links til historier. Det gør vi for at dele vores journalistik med jer, læserne. Men også for at få jeres reaktioner. Forleden offentliggjorde vi en tegning, der fik over 75.000 likes. Det var en god dag. Og jeg gav kage på redaktionen i Pilestræde i torsdags, da vi rundede 90.000 faste følgere på vores side.

Vi er en generation af likes.

I årevis har brugerne på Facebook dog samtidig efterspurgt et alternativ. En egentlig »synes ikke godt om«-knap. Et dislike til alt det, man ikke bryder sig om.

Knappen ville dog ret sikkert forvandle Facebook til et helvede for usikre teenagere, der kunne risikere at få 300 dislikes smidt i hovedet på et uheldigt billede.

Når Facebook har forbigået en knap med tommeltotten nedad, så er det dog næppe på grund af søvnløs over de stakkels teenageres selvværd.

Facebook er først og fremmest et aktieselskab, der tjener sine penge på, at vi elsker det, vi ser, mens de fylder os med målrettede annoncer. Hvis man blev ramt af dislikes, ja, så ville man nok bare slette sin profil.

Og Facebook har kun én drøm: At vi igen og igen logger på, mens vi keder os foran TVet.

Berlingske har prævet de nye knapper, som altså snart dukker op på alle danske Facebook-profiler. Og der er ingen tvivl om, at hjertet, smilet, begejstring og det noget overraskede ansigt med den store mund er de nemme ændringer for Facebook. De er blot kendte variationer af det glade like.

Men med det rødsprængte, vrede ansigt har Facebook lavet en følelse, som rent faktisk kan såre folk. Er du sur, fordi jeg har skrevet noget dumt? Eller fordi du er enig med mig?

Det bliver et ikon, vi med garanti kommer til at se meget til på politikernes Facebook-sider.

Men hvad skal det fortælle os, hvis Inger Støjberg får 12.000 begejstrede ansigter og samtidig 12.000 vrede ansigter på den samme tekst? Måske ingenting. Det er ikke Facebooks hovedpine. De ved, at vi kommer til at gøre det. Og det er alt, der betyder noget.

Kunsten at græde i kor

Det sidste ikon i rækken må dog ubetinget været Facebook-chef Zuckerbergs hedeste drøm. Vi har grint og elsket på Facebook med milliarder af likes. Nu skal vi også græde sammen.

Knappen med en tåre i venstre øje er tænkt til det øjeblik, hvor en ven skriver, at hendes far eller mor er ramt af kræft. En dybt personlig oplysning, men som man måske har lyst for at dele med sine venner - og som det før var svært at trykke like til.

Her er den grædende gule ikon en ny slags digitalt kram. En hånd på skulderen. Og basalt set: Kærlighed og anerkendelse. Og hvem vil ikke vide, at de er elsket?

Facebook vil i hvert fald gerne.

Når et like ikke længere er nok

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce